Nieuws

Schiphol hoeft in augustus minder vluchten te schrappen dan in juli

Schiphol hoeft in augustus veel minder drastisch in te grijpen dan in juli om de zomerdrukte het hoofd te bieden. De luchthaven moet alleen in de eerste week het aantal reizigers terugbrengen, met gemiddeld duizend reizigers per dag. In de rest van augustus hoeft de capaciteit niet omlaag.

ANP
Reizigers wachten in lange rijen buiten op Schiphol, begin juni dit jaar. Beeld ANP
Reizigers wachten in lange rijen buiten op Schiphol, begin juni dit jaar.Beeld ANP

Schiphol kan in augustus maximaal 73.000 passagiers per dag aan, zo laat de luchthaven weten in een verklaring. De ingrepen in augustus zijn daarmee veel minder dan de reductie van 13.500 dagelijkse reizigers in juli.

Op verzoek van de maatschappijen heeft Schiphol de cijfers zo snel mogelijk bekend gemaakt, zodat reisorganisaties op tijd kunnen plannen en passagiers kunnen informeren. Schiphol benadrukt dat het reisorganisaties in juli aardig is gelukt om reizigers alsnog op vakantie te laten gaan. ‘Dat geeft vertrouwen voor de maand augustus, met enige nieuwe coronagolven als voorbehoud,’ aldus Schiphol in een verklaring.

Personeelstekort

Het probleem zit ’m voor Schiphol vooral in de beveiliging, die kampt met een tekort van zeker vijfhonderd mensen. Schiphol benadrukt dat voor een deel van de stoelen die geschrapt worden, nog geen tickets zijn verkocht. De slotcoördinator gaat nog in overleg gaan met maatschappijen om het aantal reizigers terug te brengen.

Om de drukte het hoofd te bieden probeert Schiphol nieuwe mensen te werven. Zij worden onder meer gelokt met een zomerbonus van 5,25 euro per uur bovenop het normale salaris. Ook na de zomerdrukte is er een toeslag beloofd. Eerder werd een banenmarkt op Schiphol druk bezocht, maar het is nog altijd niet bekend wat die wervingsactie aan nieuw personeel heeft opgeleverd. Ook exacte aantallen over personeelstekorten zijn niet bekend.

Regionale luchthavens

Luchtvaartmaatschappijen maakten eerder al bekend dat ze waar mogelijk vluchten overhevelen naar regionale luchthavens en luchthavens in Duitsland en België.

Het terugbrengen van het aantal reizigers, en met name de stevige ingreep in juli, heeft al kwaad bloed gezet bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. Zij zijn van plan de schade op Schiphol te verhalen. Het schadebedrag zou volgens een grove schatting honderden miljoenen euro’s bedragen. Exacte cijfers worden pas na de zomervakantie bekend.

Tip Het Parool via WhatsApp

Heeft u een tip of opmerking voor de redactie? Stuur een bericht naar onze tiplijn.

Luister onze wekelijkse podcast Amsterdam wereldstad:

Meer over