OV uitgekleed: 10 procent dienstregeling bus en trein verdwijnt

Reizigers gaan de crisis in het openbaar vervoer komend jaar flink voelen. Bus- en treinvervoerders krimpen hun dienstregeling tot 10 procent in om grote verliezen als gevolg van corona te voorkomen. Veel lijnen gaan in frequentie terug, nachtbussen worden deels opgeheven.

David Bremmer
Treinen op Amsterdam Centraal.  Beeld ANP
Treinen op Amsterdam Centraal.Beeld ANP

Door corona gaan ov-bedrijven dit jaar een half miljard euro het rood in. Het kabinet compenseert hen slechts deels. Daarom krimpt Transdev (Connexxion) het busvervoer in onder meer Zeeland en Noord-Holland volgend jaar tot 7 procent in. Arriva gaat minder rijden in onder meer Friesland en Zuid-Holland, Qbuzz in Groningen en Drenthe, EBS in regio Waterland en stadsvervoerder GVB in Amsterdam. Gemiddeld worden dienstregelingen in Nederland 10 procent uitgekleed, stellen provincies en Vervoerregio’s verenigd in DOVA.

Het inkrimpen van het rooster is echter voor de langere termijn onvoldoende, stelt Pier Eringa, ceo van Transdev Nederland (Connexxion). “Wij moeten vanwege de klimaatambities fors investeren in elektrische bussen.” De topman wil dat overheden bijspringen. “Er zijn honderden miljoenen euro’s extra nodig.”

Aanbestedingen stilgelegd

Hoe groot de malaise in het ov is blijkt uit het feit dat aanbestedingen in Friesland, Zuid-Holland, Gelderland, Overijssel en de Vervoerregio Amsterdam recent zijn stilgelegd. Geen vervoerder schrijft zich nu in. Eringa: “Corona bewijst hoe ongezond de sector al jaren is. Wij, Arriva, Keolis, EBS: we hebben ons allen gek laten maken en ons op concessies ingeschreven die enkel met optimistisch rekenwerk winstgevend waren.”

OV-NL, de brancheclub van alle vervoerders, bevestigt Eringa’s woorden. “De marges in het ov zijn flinterdun. Willen we pijnlijke ingrepen voorkomen, dan heeft het ov zeker enkele jaren extra overheidssteun nodig,” zegt voorzitter Pedro Peters. Provincies en Vervoerregio’s willen zich constructief opstellen. “Het is Uur U, we mogen de sector niet laten omvallen,” zegt Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland namens de Decentrale OV-Autoriteiten (DOVA). “Wij willen vervoerders helpen bij de financiering, als banken dat niet doen.”

Ruimte

DOVA zegt aanbestedingen een tot anderhalf jaar te gaan uitstellen. “Dat geeft vervoerders ruimte.” Tegelijk moeten ook de vervoerders een deel van de pijn nemen, vindt Vermeulen. “Ze hebben zich willens en wetens op concessies ingeschreven.”

Meer over