PlusNieuws

Oproep: nieuwe kabinet moet suikertaks invoeren

Een nieuw kabinet moet na de verkiezingen eindelijk werk maken van de strijd tegen ongezond eten, stellen de gemeente Amsterdam en diverse organisaties. Ze pleiten voor een suikertaks.

Verschillende organisaties willen dat de overheid meer actie onderneemt om de consumptie van ongezonde voeding te ontmoedigen. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Verschillende organisaties willen dat de overheid meer actie onderneemt om de consumptie van ongezonde voeding te ontmoedigen.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Met de huidige maatregelen lukt het onvoldoende om ongezonde voeding en overgewicht te bestrijden, en dus moet een nieuw kabinet meer actie nemen tegen te veel vet, suiker en zout in producten. Dat stellen vier gezondheidsfondsen. Via wetgeving moet dat wat uiteindelijk in onze boodschappenkarretjes belandt gezonder worden, bijvoorbeeld met een suikertaks. De gemeente Amsterdam en Unicef ondersteunen de campagne.

In de aanloop naar de verkiezingen, een nieuw regeerakkoord en een nieuw kabinet willen gezondheidsclubs als de Nierstichting, het Diabetes Fonds, de Hartstichting en de Maag Lever Darmstichting meer aandacht voor dit probleem. Ze werpen ook alvast een paar concrete maatregelen op. Zo moet er in bewerkte voedingsmiddelen minder zout, vet en suiker worden verwerkt. ‘Zo voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen ziek maakt.’

Ook moet er een suikertaks komen, want, zo stellen de organisaties: ‘Ondanks de afspraken doen de fabrikanten te weinig om de hoeveelheid suiker in frisdrank te verlagen.’

Begin bij de jeugd

De vier instanties zaten ook aan tafel bij het smeden van het ‘nationaal preventieakkoord’. Maar het moet scherper. De insteek is volgens hen tot dusver altijd te veel gericht geweest op zelfregulering door de voedingsindustrie. “Maar daarin zijn onvoldoende stappen gezet en daarom zeggen wij: het moet anders,” stelt directeur Tom Oostrom van de Nierstichting en woordvoerder namens de alliantie. “Ongezond eten en drinken maakt mensen ziek. Daarom moet de hoeveelheid zout, suiker en on­gezond vet in producten omlaag.”

Oostrom: “Als we nu niks doen, heeft in 2040 bijna twee derde van de Nederlanders over­gewicht, met alle gevolgen van dien. Dat zijn meer dan 9 miljoen mensen. Om dit probleem aan te pakken, willen wij een maatschappij waarin gezond eten en drinken de standaard is. Te beginnen bij de jeugd.”

Covid-19

De alliantie denkt op een goed moment te komen met deze boodschap, nu door de corona­crisis steeds luider de roep klinkt om meer te investeren in gezondheidspreventie. Mensen met overgewicht lopen meer risico om ernstig ziek te worden van Covid-19.

De organisaties roepen een nieuw kabinet ook op een verbod op kindermarketing in te voeren op verpakkingen van ongezonde producten. Er is nu een richtlijn waarin staat dat het niet mag, maar daarmee zijn de stripfiguren op slechte snacks niet verdwenen.

Leonie Barelds van Unicef stelt dat kindermarketing duidelijk een zaak is die je niet aan de industrie kunt overlaten, omdat die bedrijfstak nu zelf bepaalt wat gezonde of ongezonde voeding is, waarop wel of niet reclame mag. “En die keuze van de industrie kom niet overeen met de Schijf van Vijf.”

Meer over