KLM stelt vaccinatieplicht in voor nieuwe piloten en stewardessen

KLM eist van nieuwe piloten en cabinepersoneel dat zij gevaccineerd zijn. Zijn ze dat niet, dan kunnen ze fluiten naar de baan. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers heeft KLM opgeroepen deze praktijk onmiddellijk te staken.

Natasja de Groot
null Beeld ANP
Beeld ANP

De luchtvaartmaatschappij vraagt mensen in de sollicitatieprocedure of ze gevaccineerd zijn. “Dat is een eis,” bevestigt een woordvoerder van KLM. De timing lijkt bijzonder, nu de coronamaatregelen van tafel zijn. Maar KLM ziet zich genoodzaakt omdat verschillende landen eisen dat de bemanning is gevaccineerd.

Het gaat onder meer om Canada, Brazilië, Colombia, Singapore, Thailand en Suriname. Ook dichterbij huis zijn er verschillende bestemmingen die dit als eis hanteren of een negatief testresultaat willen zien. Het gaat om Italië, Griekenland en Oostenrijk.

“We vragen volledige inzetbaarheid in het netwerk dat KLM vliegt. Dat is al jaren bij KLM een aanname-eis, omdat we zo de planning van onze vluchten ook in de toekomst rond kunnen blijven krijgen,” voegt de woordvoerder toe.

De luchtvaartmaatschappij deed eind vorig jaar al een dringende oproep aan crewleden om het door te geven als ze niet naar bepaalde bestemmingen willen of kunnen vliegen, bijvoorbeeld omdat ze niet gevaccineerd zijn. Dit om eventuele roosterproblemen te voorkomen. Verschillende buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben overigens hun werknemers al verplicht om zich te laten vaccineren.

Verplicht

De eis van KLM geldt alleen voor nieuw personeel. Aangezien er in Nederland geen vaccinatieplicht is, kan de luchtvaartmaatschappij bestaande werknemers niet verplichten zich te laten vaccineren. KLM vindt dat de eis voor nieuw personeel wel moet kunnen: “De werkgever mag wel, tot op zekere hoogte, bepalen wie hij aanneemt. Zolang er geen sprake is van discriminatie mogen er eisen gesteld worden in de sollicitatieprocedure.”

Vakorganisatie Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft KLM opgeroepen deze praktijk direct te stoppen. ,,We gaan ervan uit dat KLM daar gehoor aan zal geven. Speculeren over eventuele vervolgstappen is voorbarig”, reageert Ruud Stegers van de VNV.

Het plaatst aankomende vliegers volgens de VNV in een moeilijke positie. ,,Deze vliegers zijn al enkele jaren geleden een grote studieschuld aangegaan (veelal meer dan 100.000 euro) om aan de KLM-luchtvaartschool hun opleiding te doen. Die worden, nu ze eindelijk aan het werk kunnen bij KLM, met deze eis geconfronteerd. Welke vrijheid heb je dan praktisch nog?” vraagt Stegers zich af.

Goede zaak

Of zo'n eis standhoudt voor de rechter, is volgens arbeidsrechtadvocaat Pascal Besselink van juridisch adviseur DAS de vraag. Als ‘hard’ is aan te tonen dat iemand is afgewezen omdat hij niet gevaccineerd is, verwacht hij dat de sollicitant een goede zaak heeft tegen KLM.

Wat iemand vervolgens met die uitkomst kan doen, is maar de vraag. Het zal lastig worden om de baan te vorderen, voert hij aan. Als dat al lukt, begint diegene bij de nieuwe werkgever met vertroebelde arbeidsverhoudingen.

Mocht een van de vakbonden besluiten een collectief proces te starten tegen KLM, is Besselink niet zo zeker van de uitkomst. ,,De kans dat de rechter zegt dat KLM dit niet mag eisen is groot, maar misschien kan KLM toch met succes bepleiten dat er sprake is van een redelijke grond door het aanhalen van de internationale aspecten, het beschermen van passagiers en het rondkrijgen van de roosters.”

Werkgeversvereniging AWVN denkt dat slechts een klein aantal bedrijven een vaccinatie-eis voor nieuw personeel al heeft ingevoerd of overweegt in te voeren. Het zou dan gaan om bedrijven waarbij het personeel in landen komt die een strikte vaccinatie-eis hanteren.

“We vinden het overigens volstrekt begrijpelijk dat een werkgever in zo’n situatie waarin het zijn mensen over de grens stuurt, zorgt dat zij hun werk kunnen uitoefenen,” reageert woordvoerder Jannes van der Velde. Wat de AWVN betreft loopt de Nederlandse wetgeving op dit punt achter en zou het moeten worden aangepast.

Meer over