KLM maakt werk van aflossen covidsteun, twee derde terugbetaald

KLM heeft nog eens ruim 350 miljoen euro overgemaakt aan de banken waar de maatschappij in coronatijd geld van leende. De maatschappij heeft daarmee haar totale coronaschuld aan de banken afbetaald. Er staat alleen nog 277 miljoen euro open die van de Staat is geleend.

Herman Stil
null Beeld ANP
Beeld ANP

Om KLM door de coronacrisis te loodsen, kreeg de maatschappij in september 2020 3,4 miljard euro aan noodleningen toegezegd. Daarvan was maximaal een miljard euro afkomstig van de staat, de rest van een groep banken. Het grootste deel van dat bedrag werd oor de Staat gegarandeerd, mocht KLM alsnog omvallen.

Daarvan nam de maatschappij een keer 942 miljoen euro van op. In mei betaalde de maatschappij al 311 miljoen euro terug, vrijdag volgde de resterende 354 miljoen euro van de banken. Van tevoren was afgesproken dat die eerst zouden worden afgelost.

Er staat nu nog 277 miljoen euro open bij de Staat. KLM doet er naar eigen zeggen alles aan om dat deel zo snel mogelijk af te lossen.

Rente

KLM-baas Pieter Elbers spreekt in een toelichting van een belangrijke stap voor de maatschappij. KLM moet namelijk flink wat rente betalen over de steun en medewerkers leveren loon in zolang de lening niet is terugbetaald.

Vanwege de staatssteun is de maatschappij aan strenge voorwaarden gebonden. Zo moest de maatschappij 15 procent variabele kosten bezuinigen,. Dat gebeurde onder meer door de lonen te verlagen, met 5 procent voor KLM’ers boven 1,5 keer modaal tot 20 procent voor de toplonen.

Een onafhankelijk staatsagent, Jeroen Kremers, houdt toezicht op de voorwaarden die destijds voor de noodkredieten zijn gesteld. Kremers meldde vorige week aan de Senaat en de Tweede Kamer dat KLM ruim heeft voldaan aan de voorwaarden.

Maar het recente besluit om medewerkers alsnog een loonsverhoging van 5 procent te geven, strookt daar volgens hem niet mee. Hetzelfde geldt voor voornemens om bij de lopende cao-onderhandelingen de lonen verder te verhogen, onder meer bij de vliegers.

Eerder betoogde Kremers, afkomstig uit de bankwereld en gelieerd aan het CDA, dat KLM haar bedrijfsmodel moeten omgooien. Dat leidde zowel bij KLM als de vakbonden tot kritiek, omdat Kremers daarmee op de stoel van het bestuur ging zitten.

Personeel behouden

KLM vindt loonsverhogingen broodnodig, om personeel te kunnen behouden. Zo legden in mei platformmedewerkers van de maatschappij op Schiphol het werk neer omdat ze in vergelijking met andere collega's onderbetaald worden, wat tot een leegloop heeft geleid.

Elbers liet eerder weten de leningen zo snel mogelijk te willen afbetalen, zolang de resultaten dat toelaten. Daar ziet het wel naar uit, nu de maatschappij drie opeenvolgende kwartalen operationele winst heeft gemaakt. In dat geval is ook de rol van toezichthouder Kremers verleden tijd.

Meer over