Nieuws

FNV dreigt met nieuwe acties op Schiphol vanwege hoge werkdruk

De FNV dreigt met grootschalige acties op Schiphol omdat de werkdruk op de luchthaven veel te hoog blijft voor onder meer beveiligers en afhandelaars van bagage. De vakbond wil dat er voor 1 juni een akkoord is met de luchthaven over het verlichten van de werkomstandigheden.

Het Parool
null Beeld ANP
Beeld ANP

“Er moet iets groots gebeuren,” zegt campagneleider Joost van Doesburg van de FNV. De afgelopen dagen was het weer erg druk op de luchthaven. Zondagavond probeerden boze reizigers de veiligheidscontrole te bestormen. “Ik ben geschokt en de leden zijn gefrustreerd,” zegt Van Doesburg over de drukte van afgelopen dagen. “Het loopt volledig uit de klauwen. Personeelsleden vallen letterlijk om.” Volgens Van Doesburg gaan beveiligers en afhandelaars de enorme drukte op Schiphol niet volhouden tot na de zomervakantie.

Eerder liet de FNV weten dat er voor de zomer een akkoord moest komen. De vakbond wil dat het aantrekkelijker wordt om op Schiphol te werken en dat de hoeveelheid werk wordt aangepast aan de hoeveelheid beschikbare werknemers. Om dat voor elkaar te krijgen moet volgens de vakbond ook het aantal vluchten worden gereduceerd.

Waarschuwingen genegeerd

Van Doesburg praat woensdag verder met een afvaardiging van de luchthaven, maar wilde niet zeggen of topman Dick Benschop van Schiphol daarbij aanwezig is. De Schipholdirecteur keerde dinsdag wel eerder dan gepland terug vanuit Zwitserland, waar hij aanwezig was bij het World Economic Forum in Davos.

Volgens Van Doesburg negeerde Schiphol maandenlang waarschuwingen vanaf de werkvloer. Ook hadden personeelsleden verwacht dat het na de meivakantie wat rustiger zou worden, maar dat is niet het geval.

Schiphol rekent tot aan de zomervakantie dagelijks op passagiersaantallen die vergelijkbaar zijn met die van tijdens de meivakantie. Toen moesten vluchten worden geannuleerd op de luchthaven door drukte en personeelstekorten. Ook moesten er vluchten uitwijken naar Rotterdam en Eindhoven.

Claimclubs: per dag missen tientallen reizigers Schipholvlucht

Zeker tientallen passagiers lijken dagelijks een vlucht vanaf Schiphol te missen door de drukte op de luchthaven. In claims gespecialiseerde bedrijven Aviclaim en EUclaim zeggen veel gebeld te worden door reizigers die informeren waar zij in zo’n situatie recht op hebben. Ook komen claims binnen van passagiers die geld willen zien voor hun gemiste vlucht, maar daar hebben zij volgens de organisaties geen recht op.

Het wordt als de verantwoordelijkheid van de reiziger gezien om op tijd te komen bij het vliegtuig. Aviclaim krijgt dagelijks tussen de twintig en vijftig vragen van mensen over een gemiste vlucht. EUclaim kon nog geen cijfers noemen, maar zegt dat er veel telefonisch geïnformeerd wordt en ook dat ‘heel veel claims’ hierover binnenkomen.

TUI zegt druk te zijn met ‘het oplossen van het probleem en niet met het tellen’ van mensen die hun vlucht hebben gemist. Als iemand zijn vlucht niet haalt, zegt de reisorganisatie dat er wordt gezocht naar een vervangende vlucht. Luchtvaartmaatschappijen konden vragen hierover niet direct beantwoorden.

Door personeelstekorten is het op Schiphol al wekenlang druk. Verschillende maatschappijen hebben vele vluchten moeten annuleren en verplaatsen.

Meer over