Drukteprobleem blijft: nog altijd geen akkoord over schrappen vluchten op Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen gaan niet akkoord met de plannen van Schiphol om deze zomer gedwongen vluchten te schrappen. De luchthaven houdt vast aan de noodzaak om minder te vliegen en krijgt daarbij steun van de vakbonden, waarmee woensdag een sociaal akkoord werd gesloten.

Herman Stil
Marnix Fruitema van brancheorganisatie Barin: ‘Er is geen overeenstemming over het verplicht cancelen van vluchten.’ Beeld Joris van Gennip
Marnix Fruitema van brancheorganisatie Barin: ‘Er is geen overeenstemming over het verplicht cancelen van vluchten.’Beeld Joris van Gennip

In dat akkoord is afgesproken dat een groot deel van de medewerkers op Schiphol deze zomer meerdere toeslagen krijgen, als beloning voor de drukke weken. “Het gaat bij elkaar om flink wat geld,” zegt CNV-bestuurder Erik Maas. “Dit is echt een opsteker voor al de werknemers op Schiphol die het de afgelopen tijd zo voor de kiezen hebben gehad.” Schiphol draait op voor de 40 tot 50 miljoen euro die met de extra vergoedingen zijn gemoeid.

De zomertoeslag van 5,25 euro bruto per uur gaat direct in en geldt tot 5 september voor zo’n vijftienduizend werknemers in de beveiliging, schoonmaak, het begeleiden van passagiers, afhandeling van passagiers en bagage en het busvervoer op de platforms. Hij geldt bovendien voor de twee drukteweken van de meivakantie. Voor iemand die 160 uur per maand werkt, gaat het volgens vakbond CNV om 840 euro bruto extra.

Na 1 september krijgen de Schipholwerkers een Schipholtoeslag van 1,40 euro bruto per gewerkt uur, wat bij een volledige werkweek neerkomt op 224 euro extra per maand. Verder is onder meer afgesproken dat woon-werkverkeer met het openbaar vervoer volledig wordt vergoed en gratis kan worden geparkeerd.

De overeenkomst moet leiden tot het aantrekken van meer personeel dat nu vanwege de lage lonen en drukte voor werk elders kiest. Maar het akkoord zal de problemen deze zomer nauwelijks kunnen verlichten. Zo duurt het opleiden van beveiligers tenminste vier weken. Eerder liet de luchthaven weten zeker vijfhonderd nieuwe beveiligers nodig te hebben, terwijl er nu honderd in opleiding zijn.

Dubbele turbo

Met de overeenkomst is de druk op de maatschappijen, grootgebruikers KLM, Transavia en EasyJet voorop, om deze zomer vluchten in te leveren opgevoerd. Om een nieuw drukte-infarct te voorkomen is het zowel volgens luchthaventopman Dick Benschop als vakbondsvoorman Joost van Doesburg van de FNV onvermijdelijk dat maatschappijen vluchten inleveren.

“Het akkoord met de bonden biedt een belangrijke bijdrage aan het oplossen van de drukte,” aldus Benschop. “Daarnaast zijn we wekelijks bezig met het passend maken van de passagiersstroom en het aantal medewerkers, daarover zijn we in gesprek met de maatschappijen. Ik ga niet op goed geluk de zomer in.” Volgens de topman moet er de komende anderhalve week uitsluitsel komen.

Stok achter de deur

Benschop houdt gedwongen cancelen van vluchten ‘als stok achter de deur’. “Als het niet vrijwillig gebeurt, dan gaat de onafhankelijke slotcoördinator op een rechtvaardige manier de maximaal mogelijke hoeveelheid vluchten verdelen. Dat is het laatste middel. We gaan er vanuit dat dat niet zal gebeuren.”

Volgens voorzitter Marnix Fruitema van Barin, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, lopen de gesprekken over ingrepen nog altijd, maar is er geen zicht op een akkoord. “Fijn dat er overeenstemming is met de bonden, maar die gaan niet over het aantal vluchten. Er is zeker geen overeenstemming over het verplicht cancelen van vluchten.”

Fruitema is ‘voorzichtig optimistisch’ dat er nu meer personeel op de luchthaven komt. “Nu moet de dubbele turbo erop en personeel worden behouden. De makkelijkste uitweg, het schrappen van vluchten, moet van tafel. De luchtvaartmaatschappijen gaan hier niet voor opdraaien. Die stok staat nu achter Schiphols deur. Elke vlucht die geschrapt wordt is gevolg van het onvermogen van de luchthaven.”

Er is wel overeenstemming over het kijken naar uitplaatsing naar regionale vliegvelden, maar die kunnen hoogstens enkele tientallen vluchten per dag overnemen. Daarnaast is afgesproken dat maatschappijen vrijwillig start- en landingsrechten kunnen inleveren als ze er zelf voor kiezen die niet gebruiken.

Dieprode dagen

Daarmee kan het aantal vluchten tussen begin juni en eind augustus getemperd worden van 126.000 naar 90.000. Dat komt overeen met de eis van vakbond FNV. Die wil dat Schiphol, om overwerkt personeel en lange rijen te voorkomen, per dag maximaal duizend vluchten toestaat, in plaats van de gemiddeld 1430 per dag die deze zomer staan gepland.

Zonder ingrepen kan de situatie deze zomer weer net zo uit de hand lopen als in de meivakantie. Volgens prognoses van luchthaven, maatschappijen, afhandelaars en Marechaussee worden vanaf 4 juli elke dag tenminste 60.000 vertrekkende reizigers per dag verwacht, met in juli elf ‘dieprode’ dagen met meer dan 75.000 vertrekkers.

Of er dan voldoende personeel is, vooral bij de controle van handbagage en passagiers, is onzeker. Momenteel is pas twaalf dagen van te voren bekend of er genoeg medewerkers worden gevonden om de verwachte reizigersstroom aan te kunnen.

Meer over