Nieuws

Consumentenbond overweegt massaclaim: Schiphol moet schade reizigers vergoeden

De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheden voor een massaclaim om ervoor te zorgen dat Schiphol de schade van reizigers vergoed die ze oplopen door de chaos op het vliegveld.

Marlies van Leeuwen
De drukte op Schiphol houdt al aan sinds de meivakantie. Beeld REUTERS
De drukte op Schiphol houdt al aan sinds de meivakantie.Beeld REUTERS

De luchthaven schrapt in de zomer honderden vluchten per dag, waardoor veel vakanties niet door zullen gaan. Vooral reizigers met een los vliegticket zullen daarbij financiële schade lijden. Schiphol moet dit compenseren, vindt de Consumentenbond. Schiphol stelt vanaf de tweede week van juli een maximumaantal passagiers in. Op de drukste dagen zullen daardoor gemiddeld 13.500 reizigers niet kunnen vliegen.

“De planning van vluchten gebeurt maanden van tevoren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken. Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top,” zegt Consumentenbonddirecteur Sandra Molenaar.

De Consumentenbond vindt het onacceptabel dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijtraken. Daarom onderzoekt de bond of het gedupeerden kan bijstaan en hun schade via een massaclaim op de luchthaven kan verhalen.

Meer over