Zijn de exen wel echt zo blij verrast elkaar te zien in De nieuwe man?

De nieuwe man, een fantastische productie van het Vlaamse gezelschap De HOE, gebruikt een onverwachte ontmoeting als vehikel voor een spiegelpaleis waarin doen alsof voor de buitenwereld en echtheid door elkaar lopen.

Wendy Lubberding
De HOE speelt De nieuwe man. Beeld Koen Broos
De HOE speelt De nieuwe man.Beeld Koen Broos

Peter en Natali zoeken in het donker de weg naar het toneel, waar ze Peter en Natali zullen spelen, voormalig geliefden. Op het vliegveld van Rome in de rij bij de paspoortcontrole komen die twee elkaar na twintig jaar weer tegen. Hij herkent haar aan het gebaar waarmee ze haar paspoort op de balie legt. Hij doet alsof hij iemand belt, zodat zij zijn stem zal herkennen. In de fuik van de vliegveldhekjes staan ze de woorden bij te benen die al twintig jaar lagen te wachten op hun tong en nu bij toeval als een roedel jachthonden worden losgelaten. Hoewel, bij toeval?

In De Brakke Grond is deze week De HOE te gast, de fusie van de Vlaamse gezelschappen Compagnie De Koe en Hof van Eede. Natali Broods, Peter Van den Eede en Willem de Wolf spelen op fantastische wijze De nieuwe man. Het stuk is een vervolg op De man die zijn haar kort liet knippen uit 2004, maar is heel goed zelfstandig te zien. Het is meer een volgende zet in het spel dat deze makers spelen met repertoire, tekst en toneelspel dan een letterlijk ‘hoe het verder ging’.

Mooi raadsel

De nieuwe man is een spiegelpaleis waarin spel en echt door elkaar lopen, en onderwijl tientallen vragen worden opgeworpen over de waarde van zowel spel als echtheid. Dat begint er al mee dat de personages dezelfde voornaam dragen als de spelers, en tijdens het spelen voortdurend het publiek aanspreken.

De ontmoeting op het vliegveld is een vehikel voor een hele berg anekdotes en overpeinzingen, over liefde, leeftijd, politieke overtuigingen, Louis Vuitton, het vak van actrice, sociale media. Uiteindelijk gaan die allemaal over echt en nep, over integriteit en waarde.

Willem de Wolf zit wat terzijde en kijkt. Naar zijn medespelers en naar het publiek. Zijn rol is lang een mooi raadsel. Totdat hij opstaat en begint te bellen. Of nou ja, bellen. ‘Je verstaat mij niet, want ik spreek Italiaans,’ zegt hij, terwijl hij Van den Eede aankijkt. Deze man doet ook al alsof. En dan verklapt hij waarom hij daar zit en komt de ontmoeting tussen Peter en Natali in een heel ander daglicht te staan.

Twitterdiscussie

Een vliegveld is een openbare plek, net als een socialmediaplatform, en de twee gedragen zich hyperbewust van het feit dat er anderen meekijken. Eigenlijk is hun hele gesprek een twitterdiscussie. Zouden die twee ook zo intens met elkaar in gesprek gaan als er niemand keek? Of doen ze maar alsof ze zo blij verrast zijn om elkaar te zien, voor de buitenwereld? Voor elkaar? En waarom? Vinden ze het spannend om een rollenspel te spelen of vinden ze het eng om zichzelf te zijn? De vraag is uiteindelijk waar op de schaal daartussen zij hun gevoel voor eigenwaarde vinden.

Theater

De nieuwe man
Door