Zachtaardige familiefilm Mijn vader is een saucisse heeft een heldere boodschap: jaag je dromen altijd na

null Beeld Kris Dewitte
Beeld Kris Dewitte

De Vlaamse familiefilm Mijn vader is een saucisse, gebaseerd op het gelijknamige boek, is een simpel verhaal over het belang van het najagen van onze dromen. Regisseur Anouk Fortuniers presenteert een levensles over jezelf zijn, gezien door de ogen van de 12-jarige Zoë (Savannah Vandendriessche), de jongste van haar gezin. “Het dessertje,” zo vertelt Zoë de kijker in een voice-over, die een soort combinatie is van alwetende verteller en innerlijk relaas.

Zoë praat wel tegen de kijker, maar doet verder – op school, thuis – haar mond niet open. Geen wonder. Haar ouders komen immers ook niet voor zichzelf op: moeder Véronique (Hilde De Baerdemaeker) maakte ooit hand­gemaakte bonbons in gekke smaken, maar reist nu de ­wereld over om de chocolaatjes van haar familiebedrijf te verkopen. Vader Paul (Johan Heldenbergh) heeft een saaie kantoorbaan, waarbij hij zich bezighoudt met slapend kapitaal. Misschien is hij daarom altijd zo moe?

De balans van het gezin wordt verstoord wanneer haar vader plots ontslag neemt om zijn droom na te jagen. Hij wil namelijk acteur worden en neemt Zoë, de enige die in hem gelooft, op sleeptouw naar allerlei cursussen en ­audities.

De zachtaardige familiefilm valt op door zijn gemoedelijke aanpak, met een plot zonder grote pieken of dalen. Het verhaal is niet zozeer realistisch, maar de film pleit uiteindelijk wel voor een soort realisme in zijn boodschap: het is belangrijk dat we doen wat we graag willen, ook al zijn we daar misschien niet zo goed in en gaan we er financieel op achteruit. Of moeten we daarvoor een worstenpak aan.

Mijn vader is een saucisse is een verhaal dat ervoor pleit om dapper te zijn, een risico te nemen. Jammer is het daarom dat de film zelf, vooral in het begin, wat zwaar leunt op de voice-over van Zoë – een brave keuze voor een boekverfilming. De animaties in collagestijl die door het verhaal zijn geweven, presenteren daarentegen wel een interessante manier om Zoës binnenwereld op beeld over te laten komen.

Uiteindelijk blijft Mijn vader is een saucisse wat aan de oppervlakte, vooral door de gesimplificeerde karakterisering van sommige familieleden (haar zus is, bijvoorbeeld, wel erg irritant). De boodschap van de feelgoodfilm, dat we vooral bij onszelf te rade moeten om de richting van ons leven te bepalen, komt desondanks aan.

Mijn vader is een saucisse

Regie Anouk Fortunier
Met Johan Heldenbergh, Savannah Vandendriessche, Hilde De Baerdemaeker, Eva Van der Gucht