Vrouwen van Marlies Dekkers heersen in Kunsthal

Niemand minder dan Plato, Piet Mondriaan en Peter Greenaway zijn onder de gasten van lingerie-koningin Marlies Dekkers in de Kunsthal Rotterdam. Het meisje uit een katholiek arbeidersgezin in Oosterhout dat begon op de huishoudschool, viert daar dat ze de afgelopen vijftien jaar de wereldmarkt veroverde. Haar vrouwen met 'spider-bra' heersen oppermachtig in de Kunsthal. Vast alleen weggelegd voor sexy en jong? Zéker niet: ook Neelie Kroes draagt zo'n bh met steeds wisselende lijnenpatronen.

Dekkers heet haar bezoekers welkom met Plato's uitspraak 'Schoonheid is zichtbaar geworden liefde'. In een zwart geschilderde gang met kijkspleten toont ze meteen haar andere inspiratiebronnen. Een oeroud kalkstenen beeldje van een sterke moeder-godin krijgt gezelschap van een blote dansende vrouw van Marlene Dumas. Bij monde van Charles Baudelaire houdt Dekkers ons voor dat we - om geen gemartelde slaven te worden - nooit en te nimmer 'matig' moeten zijn. En van Yves Klein koos ze een wandsculptuur met een blauwe blote man die voor eeuwig tot bewegingloosheid is gestold.

Als ze ook nog eens héél uitvoerig Georges Bataille citeert om haar drijfveren te illustreren (,,Maar ik benadruk: de betekenis van de erotiek ontgaat ons zolang we ons niet bewust zijn van de peilloze diepte¿.'' enzovoorts) dreigt even het gevaar van intellectuele overdaad. Wie grafische tekeningen van eigen hand van een bh en slipje ophangt naast een Mondriaan, schampt bovendien langs de afgrond van ijdelheid, maar ze kukelt daar gelukkig niet in met nog meer voorbeelden.

Haar fantasiewereld is grenzeloos origineel en dat maakt deze expositie tot een feest voor het oog van alle leeftijden en gezindten. Ze bedacht bijvoorbeeld een grote kooi met gemaskerde paspoppen die de verleidelijke lingerie dragen waarvoor ze zich liet inspireren door paradijsvogels. Even verderop staat een vrouw met sexy lingerie ongenaakbaar stoer in een olievat. Een 'spider bra'-vrouw met een zweep is bij nader inzien de kwaadste niet: de zweep blijkt een soort stofzuigerslang, maar met haar dollen lijkt desondanks niet aan te raden.

De route loopt via sexy paspoppen die zijn vastgebonden aan versierde bomen, naar een circusachtig tableau met figuren die herinneren aan films van Peter Greenaway. Geprojecteerd op een muur klotst kalm de zee. Paspoppen in badkleding liggen op het strand, voor éven zonder beslommeringen als mannen, kinderen en werk. Popsterren als Nelly Furtado, Kylie Minogue en Christina Aguilera dragen ook al Marlies Dekkers, maar ze wil er nadrukkelijk ook zijn voor de naamloze vrouwen die de stranden bevolken met jengelende kinderen en ontrouwe mannen in de buurt. (FRANÇOISE LEDEBOER)

'15 jaar Marlies Dekkers';
Kunsthal Rotterdam (Museumpark);
t/m 29 juni.

kunsthal.nl

In de tentoonstelling '15 jaar Marlies Dekkers' zijn haar inspiratiebronnen en ontwerpen van vroeger tot nu te zien. Caldic Collectie, Roterdam. Foto: Ed Oudenaarden/ANP Beeld
In de tentoonstelling '15 jaar Marlies Dekkers' zijn haar inspiratiebronnen en ontwerpen van vroeger tot nu te zien. Caldic Collectie, Roterdam. Foto: Ed Oudenaarden/ANP
Meer over