PlusKunstrecensie

Van herrie en stofwolken naar tsjilpende vogels: Lara Almarcegui creëert een meditatieve plek voor één dag

Still uit de video Graves (2021) van Lara Almarcegui, te zien bij Ellen de Bruijne Projects. Beeld Lara Almarcegui
Still uit de video Graves (2021) van Lara Almarcegui, te zien bij Ellen de Bruijne Projects.Beeld Lara Almarcegui

Kunstenaar Lara Almarcegui bekijkt ruimtes, materialen en gewichten met de blik van een beeldhouwer. Met haar werk brengt ze verbanden aan het licht die doorgaans ontsnappen aan de aandacht.

Kees Keijer

Stopped Quarry

Van Lara Almarcegui
Waar Ellen de Bruijne Projects, Singel 372
Te zien t/m 15-1

Hoe groot is Sao Paulo? Het heeft meer dan twaalf miljoen inwoners op 1521 vierkante kilometer, volgens Wikipedia. Maar dan heb je alleen de stad. Als je allerlei voorsteden en industriegebieden meetelt, schieten die cijfers omhoog.

Lara Almarcegui (1972), geboren in Zaragoza en woonachtig in Rotterdam, kijkt naar dezelfde vraag met de typische blik van een beeldhouwer. Toen ze werd uitgenodigd om in São Paulo te exposeren, was Almarcegui vooral geïnteresseerd in de materialen die gebruikt zijn om die stad te bouwen, en wat het gewicht is van al die stoffen samen. Zo komt ze met een lijstje met materialen als beton, mortel, baksteen, natuursteen, grid, staal en plastic, die samen 1.224.497.942 ton wegen.

Almarcegui kijkt op een andere manier naar ruimtes, materialen en gewichten. Ze maakte ooit een landkaart van Amsterdam, waarop alle braakliggende terreinen zijn aangegeven. Ook exposeerde ze in gebouwen waarbij alle materialen van diezelfde gebouwen terugkwamen in de tentoonstellingsruimte. Een berg zand, stapels gipsplaten, zakken beton, staven ijzer, isolatiedekens en potten verf. Je ziet het gebouw waarin je staat op een andere manier gepresenteerd, als keurig gesorteerde spullen.

Bergen zand

En waar komen al die materialen vandaan? Die miljoenen kilo’s om steden te bouwen moeten natuurlijk ergens anders worden weggehaald. Bij Ellen de Bruijne Projects presenteert Almarcegui nu een gortdroog lijstje met materialen voor zo’n vindplaats, de Pyreneeën. Hoe zwaar is dat gebergte? En wat laat je allemaal meetellen? Hoe diep ga je de grond in, of begin je op zeeniveau?

Voor de lastige vragen riep Almarcegui hulp in van het IGME, het Spaanse instituut voor geologie en mijnbouw. En het resultaat is een beperkte hoeveelheid steensoorten, met alle bijbehorende gewichten.

Almarcegui laat ook zien hoe daar steeds een beetje vanaf geknabbeld wordt. Ze heeft een steengroeve in La Plana del Corb in Noord-Spanje zo gek gekregen om de productie voor één dag stil te leggen. Op 19 februari 2021 maakten de herrie van machines, de stofwolken en de bewegende transportbanden plaats voor het getsjilp van vogeltjes en de stille aanblik van bergen zand, steen, kiezels en andere grondstoffen.

De film Gravera toont de steenhopen, die bij elkaar ook weer doen denken aan een gebergte, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. De verschillende soorten steen zijn keurig gesorteerd. Bezoekers waren welkom om de stille groeve te komen bewonderen, al is daar in de film niets van terug te zien. Lara Almarcegui gaat ook in Nederland iets dergelijks organiseren. In de zomer van 2022 zal een zandafgraving in het oosten des lands voor een dag worden stilgelegd. Ook hier kan het publiek er getuige van zijn hoe een industriële plek tijdelijk een plek voor contemplatie kan worden.

Meer over