This is Not a Comedy
Regie Gabriel Nuncio
Met Gabriel Nuncio, Adriana Paz, Cassandra Ciangherotti
Te zien op Netflix

Still uit This is Not a Comedy (El comediante) . Beeld Netflix
Still uit This is Not a Comedy (El comediante) .Beeld Netflix

Dertiger Gabriel ‘Gabi’ Nuncio (gespeeld door regisseur Gabriel Nuncio) is een stand-upcomedian in Mexico-Stad die ’s avonds voor 400 pesos (een kleine twintig euro) een verhaal opvoert dat de draak steekt met zijn vriendin Leyre (Cassandra Ciangherotti). Zij gelooft dat een ‘intergalactische confederatie’ van aliens haar komt ophalen. Het grootste deel van zijn schamele salaris geeft hij dezelfde avond nog uit aan een slotenmaker, omdat hij gewoon is zichzelf buiten te sluiten. Maar wanneer hij eenmaal binnen is, blijkt zijn sleutelbos in zijn binnenzak te zitten.

Voor Gabriel lijkt alles tegen te zitten. Zijn leven ontspoort – niet op een drastische manier door een ziekte of ander ongeluk, maar op talloze kleine manieren. Tijdens een diner bestelt zijn tafelgenoot bijvoorbeeld de duurste gerechten op de menukaart. Gabriel is bang dat hij dat ook moet doen en dat hij moet betalen, wat hij niet kan. De laatste woorden van zijn oom sporen hem aan om zijn idee voor een film aan te passen. En wanneer hij een hond adopteert, verstaat de medewerker de naam verkeerd, waardoor het dier met een foutief gespelde naam op zijn halsband moet lopen.

Zijn leven heeft geen betekenis

Het antwoord op Gabriels problemen lijkt zich te presenteren in de vorm van zijn beste vriendin Melisa (Adriana Paz), die zijn sperma wil gebruiken om een kind te krijgen. Ze biedt hem zelfs een vaste baan aan als makelaar om hem te helpen met zijn geldproblemen. Maar wat op het eerste oog een oplossing lijkt voor zijn problemen, blijkt juist een onderdeel van Gabriels crisis.

Een mindere film zou dit verhaal misschien hebben gepresenteerd als een reis van arme vrijgezel naar welgestelde familieman. Regisseur Nuncio ziet het conventionele burgerlijke leven dat Melisa biedt echter als net zo spiritueel leeg als zijn leven op een podium. Gabriels probleem is namelijk niet per se dat hij het financieel moeilijk heeft, maar dat zijn leven geen betekenis heeft.

Gabriel worstelt met zijn carrière als stand-upcomedian, omdat zijn grappen niet landen, maar ook omdat deze baan hem vastpint op wat hij niet echt is, of in ieder geval wat hij niet altijd wil doen: grappig zijn. Gabriel werkt aan een filmscript over een vrouwelijke astronaut in een existentiële crisis, maar hij kan het script niet verkopen omdat iedereen verwacht dat het een komedie is.

Het prachtig vastgelegde This is Not a Comedy is een verhaal over hoe wanhoop wordt omgezet in transcendentie. Dat laatste wordt misschien een beetje te metaforisch weergegeven om op het dagelijks leven van toepassing te zijn, maar This is Not a Comedy slaagt erin om een emotioneel krachtig verhaal neer te zetten over zingeving.

In het begin van de film staat Gabriel met zijn armen uitgestrekt om de lichtsensor in zijn huis te activeren. Aan het einde neemt hij dezelfde houding aan wanneer hij zich bij zijn inmiddels ex-vriendin Leyre wil voegen, die licht is geworden toen ze zich bij de intergalactische confederatie aansloot.