PlusFilmrecensie

The Souvenir is zowel compleet kunstmatig als compleet waarachtig

Beeld Agatha A. Nitecka

Het is ‘waarachtig zonder dat het echt is,’ oreert upperclass Anthony in The Souvenir over het werk van regisseurs Powell & Pressburger, tijdens een van zijn eerste dates met hoofdpersoon Julie. Op een geheel eigen manier geldt hetzelfde voor The Souvenir, de vierde speelfilm van de Britse arthouseregisseur Joanna Hogg.

De film is gebaseerd op een tragische relatie die Hogg had toen ze filmstudent was. Voor The Souvenir recreëerde ze op een bijna obsessieve manier de details van haar ­verleden. De experimentele filmpjes die Julie maakt, zijn gebaseerd op de vroege probeersels van Hogg. En Julies appartement is een replica van Hoggs woning in die jaren, opnieuw opgebouwd op een filmset.

Compleet kunstmatig, dus, met de afstand van een laagje fictie, en tegelijkertijd compleet waarachtig, want ook de emoties van destijds weet Hogg op intieme wijze opnieuw op te roepen, terwijl ze ruimte houdt voor de scherpere blik van haar volwassen zelf.

Zo raakt de kijker net als de wat ­naïeve Julie gebiologeerd door de erudiete charmeur Anthony, terwijl we óók zien waar zij nog blind voor is: dat hij een junk is die haar emotioneel en financieel leegtrekt.

De film wordt gedragen door debutante Honor Swinton Byrne als Julie. Zij is de dochter van actrice Tilda Swinton, die ook in de film haar moeder is.

De titel The Souvenir leent de film van een schilderij waar Julie en ­Anthony bij stilstaan op een van hun culturele uitjes. Het werk toont een meisje dat de initialen van haar ­geliefde in een boom kerft. Anthony ziet er onvoorwaardelijke liefde in, Julie ziet vooral tragiek. Hogg ziet beide kanten in deze film, die zelf ook een bitterzoet souvenir is.

The Souvenir

Regie Joanna Hogg
Met Honor Swinton Byrne, Tom Burke, Tilda Swinton
Te zien in Eye, Filmhallen, Lab111, The Movies

Meer over