The Miseducation of Cameron Post is een ode aan lhbt-solidariteit

The Miseducation of Cameron Post.Beeld geen credit

Films over homoconversietherapie ­vallen vaak in een van de twee kampen: satire (denk But I am a Cheerleader) of hartverscheurend drama (denk Boy Erased). The Miseducation of Cameron Post daarentegen mengt gluipende emotionele verwaarlozing met een soort warme zomerkampnostalgie. Dat betekent niet dat de verfilming van het gelijknamige jeugdboek de afschuwelijke realiteit van de zogenaamde homo­genezing probeert te verbergen, maar de film legt de gevolgen van homofobie op een subtielere manier bloot.

Het speelfilmdebuut van Desiree Akhavan (Appropriate Behaviour) focust op het laatste deel van het spannende verhaal over wees Cameron, die na het auto-ongeluk van haar ouders bij haar christelijke tante komt te wonen. Als de film begint, heeft Cameron (Chloë Grace Moretz), inmiddels een tiener, al een geheime relatie met haar beste vriendin en in de eerste tien minuten wordt ze naar God’s Promise, een conversiekamp, gestuurd. Akhavans interpretatie van The Miseducation of Cameron Post is niet zozeer een verhaal over zelfontdekking maar een verhaal over zelfbehoud.

In een traag tempo en met intuïtieve empathie vangen de scènes het leven in een rehabilitatiekliniek. De plot bestaat niet uit grote openbaringen. De climax van de film is een ingetogen gesprek met de kampleider Rick, een zelfbenoemd conversietherapiesucces. Akhavans regie focust op het uitputten van de emotionele gelaagdheid van de personages en veel van hun conflicterende gevoelens worden blootgegeven in de stille laatste seconden van aanhoudende shots.

The Miseducation of Cameron Post is bovenal een ode aan lhbt-solidariteit in het conservatieve Amerika van de jaren negentig, waar Gods liefde vooral zelfhaat betekent. Het is bijzonder dat de bitterzoete film niet het debat aangaat met conservatief-christelijke stemmen, maar zich in plaats daarvan richt op de geleefde realiteit van de jongeren. De film kan misschien van een vleugje ­escapisme worden beschuldigd, maar het optimistische portret over homo­seksualiteit vervalt in elk geval niet in sensatiezucht.

The Miseducation of Cameron Post
Regie
Desiree Akhavan