PlusAchtergrond

Tentoonstelling animatietrio Job, Joris & Marieke in de Kunsthal: ‘Wij hoeven niet zo nodig de Nederlandse Pixar te worden’

De Kunsthal in Rotterdam presenteert met A Triple Life de eerste tentoonstelling over Job, Joris & Marieke. Het Nederlandse animatietrio, bekend van hun veelbekeken videoclip voor Gers Pardoels Ik neem je mee en het voor een Oscar genomineerde A Single Life, gaat vaak uit van een hersenspinsel.

Jan Pieter Ekker
Uit A Single Life, 2014. Beeld Job Joris & Marieke
Uit A Single Life, 2014.Beeld Job Joris & Marieke

Florian is een ijdele, zelfingenomen influencer. Aan de muur van zijn hippe appartementje hangen spiegels, zelfportretten, oorkondes en de cover van de Glamour, ‘hét maandblad voor de echte glamourgirls en -boys’, waarop zijn tronie staat. Midden in zijn kamer hangt het projectiescherm waar hij voor gaat staan om vlogs op te nemen.

De obsessieve lifestyle-instagrammer leeft maar voor één ding: zoveel mogelijk likes van zijn followers. Bij Florian draait alles om Florian. Natuurlijk is hij niet geïnteresseerd als op een dag de nieuwe, niet zo hippe buurman bij hem aanbelt om hem uit te nodigen voor zijn housewarming. Maar dan verliest Florian zichzelf. Terwijl hij de ene na de andere selfie maakt, wordt hij onzichtbaar, waardoor zijn volgers hem niet meer kunnen zien. Het leed is niet te overzien.

Nobody is het centrale, nieuwe werk in de fijne tentoonstelling Job, Joris & Marieke – A Triple Life (bijna alles bij Job, Joris & Marieke gaat in drieën) in de Rotterdamse Kunsthal, waarin zo’n beetje al het werk van het animatietrio is samengebracht. Maar Nobody is geen 3D-animatiefilm, maar een geanimeerde ‘experience’: door middel van video mapping, een techniek waarbij het verhaal om het publiek heen wordt geprojecteerd, waant de bezoeker zich midden in het grappige, maar tikje moralistische verhaal.

Onmogelijke universums

Toen Job Roggeveen (43), Joris Oprins (42) en Marieke Blaauw (42) productdesign aan de Design Academy in Eindhoven studeerden – ze zijn dus van huis uit ontwerpers, geen animatoren – raakten ze bevriend. Ze huurden gedrieën films bij de videotheek en ontdekten dat ze dezelfde smaak voor curieuze verhalen hebben. Niet alleen voor curieuze dingen, overigens. Joris en Marieke hebben iets met zijn tweeën, al was daar een helpend handje van Job voor nodig. Ze gaan met z’n drieën op wintersport, hebben dochters die bij elkaar in de klas zitten en deelden lange tijd een auto.

Het animatietrio: Joris Oprins, Marieke Blaauw en Job Roggeveen. Beeld Daniel Cohen
Het animatietrio: Joris Oprins, Marieke Blaauw en Job Roggeveen.Beeld Daniel Cohen

En onder de noemer Job, Joris & Marieke creëren de drie sinds 2007 de meest fantastische filmpjes met onmogelijke werelden en voorvallen die alleen in hun geanimeerde kosmos kunnen bestaan, maar op een bepaalde manier toch logisch aanvoelen.

Job, Joris & Marieke doen alles zelf: van concept en scenario tot animatie, design, color grading, sounddesign en muziek (Job is ook muzikant). Naast korte animatiefilms en -series maken ze ook werk in opdracht en maken ze videoclips, waaronder Gers Pardoels Ik neem je mee, een van de populairste Nederlandse YouTube-muziekvideo’s ooit. Het enige wat nog ontbreekt is een lange animatiefilm, maar dat is geen doel op zich. Het drietal hoeft niet zo nodig de ‘Nederlandse Pixar’ te worden. “Bij Pixar maken ze een symfonie,” aldus Job Roggeveen. “Wij maken een goede popsong.”

Oscarnominatie en een Emmy

Wat ze ook maken, het is altijd te herkennen als een Job, Joris & Mariekeproductie. Hun filmpjes zijn licht en opbeurend, maar met een donker randje. Ze zijn afgemeten en uitgebeend, in de goede zin des woords; de films zijn nooit een seconde te lang en de figuurtjes zijn, à la Dick Bruna’s Nijntje, teruggebracht tot een minimum – ze hebben vaak geen oren, neuzen of nek.

Bijna al het werk van Job, Joris & Marieke begint met een hersenspinsel. Toen Joris zich een keer in zijn teen had gesneden, leek de wond net een mondje – dat werd Mute. De inspiratiebron voor A Single Life was een elpee die oversloeg. Job, Joris & Marieke denken dan niet: hè, de plaat slaat over, maar: misschien zijn we net wel een stukje door de tijd gereisd.

Uit Passing By, 2018. Beeld Job Joris & Marieke
Uit Passing By, 2018.Beeld Job Joris & Marieke

A Single Life leverde het drietal in 2015 een Oscarnominatie op in de categorie korte animatiefilm. Ze wonnen niet, maar het 2 minuten durende filmpje betekende wel hun doorbraak – ook bij het grote(re) publiek, doordat het als voorfilm bij de kaskraker Gooische Vrouwen 2 stond geprogrammeerd. In 2019 was het wel prijs, toen hun kinderfilm Kop op werd bekroond met de International Emmy Kids Awards in de categorie animatie.

In Kop op draait het om de kinderen Sef, Wesley en Marjolein, die met behulp van een magische, op straat gevonden wasmachine van hoofd kunnen wisselen. Het basisgegeven van de wisseltruc waarmee de drie elkaars problemen proberen op te lossen (en daardoor weer nieuwe problemen veroorzaken) was met een 21 minuten durende film nog niet ten volle benut, vonden Job, Joris & Marieke. Zij besloten tot een spin-off: een 12-delige kinderserie met dezelfde naam, die momenteel op zondagochtenden te zien is bij de VPRO. De stemmen worden verzorgd door Nasrdin Dchar, Steye van Dam en Paulien Cornelisse. Ze geven een grappige extra dimensie aan de personages, die wel eenvormig moesten zijn omdat hun hoofden anders niet kunnen wisselen.

Job, Joris & Marieke – A Triple Life: t/m 8 mei in de Kunsthal in Rotterdam. Kop op is elke zondag om 09.25 uur te zien op NPO Zapp.

Meer over