Update

Telegraaf Media Groep koopt Hyves

ANP Beeld
ANP

AMSTERDAM - De website Hyves wordt met zijn negen miljoen leden verkocht aan de Telegraaf Media Groep (TMG).

Hiermee wordt De Telegraaf nog weer een beetje meer intenetbedrijf. Het concern is al eigenaar van de websites Telegraaf, Geenstijl, Relatieplanet, Webregio en Habbo Hotel.

De overnameprijs wordt niet bekendgemaakt. Door de koop van Hyves groeit TMG uit tot het mediaconcern met het grootste bereik onder consumenten in Nederland. Dat is voor adverteerders van belang. Het is nog niet duidelijk of de concurrentiewaakhond NMA hierover een oordeel moet vellen.

Hyves blijft gewoon Hyves, aldus Marc de Vries, directeur van de website. ''Wij verwachten door deze sterke combinatie de komende jaren nog onverminderd te kunnen doorgroeien, in zowel gebruikersactiviteit als in omzet.''

TMG en Hyves hebben straks tezamen, na aftrek van overlap, maandelijks toegang tot 8,5 miljoen Nederlanders boven de dertien jaar. Dat komt neer op 62 procent van alle Nederlanders.

In Nederland is Hyves met zijn negen miljoen leden drie keer groter dan Facebook, dat hier niet verder komt dan drie miljoen deelnemers. In de rest van de wereld, waar Hyves amper meetelt, is het Amerikaanse Faceboek de grootste, met een bereik van een half miljard leden.

Facebook groeit overigens in Nederland wel snel, met 200.000 nieuwe deelnemers per maand. De snelle groei van Hyves is voorbij: bijna iedereen zit er al bij.

Extra omzet wil Hyves vinden in langduriger gebruik van de dienst door de leden en door Hyves op het mobieltje uit te breiden. Nu al checken maandelijks anderhalf miljoen Hyvers via hun gsm'etje hun vrienden op de site. Vorige week kondigde Hyves eigen mobiele telefonie aan. (HET PAROOL)

Meer over