Slachting

RONALD OCKHUYSEN

Michel Houellebecq heeft zijn regiedebuut gemaakt. Op het filmfestival van Locarno werd deze week Mogelijkheid van een eiland vertoond, de verfilming die de Franse schrijver maakte van zijn roman over de komiek Daniel en diens kloon vele eeuwen later.

Voor een festival is zo'n gebeurtenis goed nieuws. De komst van de beroemde schrijver garandeert wereldwijde aandacht. Van de Verenigde Staten tot aan Japan werd van de wereldpremière melding gemaakt. En hoe: de aanwezige filmcritici brandden Houellebecq genadeloos af.

De afrekening met het regiedebuut zegt veel over het tempo waarin kunstcritici tegenwoordig hun mening vormen. Een deel van de recensenten had na een half uur zijn conclusie al getrokken, met als gevolg dat tijdens de première vaak meewarig werd gelachen. De aftiteling was amper voorbij of de eerste stukjes verschenen op internet. Voor een moment van bezinning had niemand tijd.

''Mogelijkheid van een eiland ontbeert inhoud en structuur,' noteerde de Corriere della Sera. Le Figaro meldde dat Houellebecq een ' belachelijke film' had afgeleverd. Volgens Die Presse kon Houellebecq zich maar beter op zijn tekstverwerker concentreren.

Dit soort snelle reacties hoort bij het standaardpakket van de journalistiek. De hoofdtaak bestaat er nu eenmaal uit dat je zorgt dat je erbij bent. Om daarna zo snel mogelijk verslag uit te brengen.

Alleen is de impact van die aanpak rigoureus anders dan tien jaar geleden. Op internet klonteren al die opinies uit alle hoeken van de wereld samen tot een streng geformuleerd rechtbankverslag. In dat proces krijgen die eerste observaties de kracht van een mokerslag. En omdat veel websites de kritiek uit Locarno veelvuldig zullen herhalen, echoot die mokerslag nog maanden na.

Ik heb veel zin Mogelijkheid van een eiland te zien; films die irritatie opwekken zijn vaak interessanter dan gepolijste producties. Het is alleen de vraag of dat nog wel kan. De kans bestaat dat de film na de slachtpartij in Locarno de Nederlandse bioscopen niet eens meer haalt.

null Beeld
Meer over