Plus

Silent Film Festival focust op sterke vrouwen in stille films

In vijf livestreams brengt het Nederlands Silent Film Festival de komende dagen de stille film voor het voetlicht.

Joost Broeren-Huitenga
Het programma opent donderdag met Blood and Sand, een kaskraker uit 1922. Beeld -
Het programma opent donderdag met Blood and Sand, een kaskraker uit 1922.Beeld -

Voor de organisatoren van het Nederlands Silent Film Festival (NSFF) zal het even slikken zijn geweest dat, voor het tweede jaar op rij, de fysieke vertoningen in Eindhoven niet kunnen doorgaan. Maar voor filmfans zijn de livestreams die van donderdag 13 tot en met zondag 16 januari plaatsvinden alsnog een lichtpuntje.

Het NSFF bestaat sinds 2018 en stelt zich ten doel om de rijkdom van de vroege film onder de aandacht te brengen. Het festival vertoont klassieke of nieuw ontdekte filmschatten met live muzikale begeleiding, zoals dat honderd jaar geleden ook gebruikelijk was. Bij vier van de vijf livestreams die de komende dagen plaatsvinden, wordt die begeleiding (mede) verzorgd door festivaldirecteur en pianist Daan van den Hurk.

Het programma opent donderdag met Blood and Sand, een kaskraker uit 1922. Hoofdrolspeler Rudolph Valentino werd mede dankzij deze film een van de grootste filmsterren van zijn tijd. De film werd zelfs naamgever van een klassieke cocktail – voor wie de avond passend wil begeleiden: gelijke delen Schotse whisky, zoete vermouth, kersenlikeur en sinaasappelsap.

In drie programma’s op vrijdag en zaterdag staan sterke vrouwen voor en achter de camera centraal. Vrijdagavond draait het om Germaine Dulac (1882-1942), een pionier van de Frans avant-gardefilm en het destijds ontluikende surrealisme. NSFF vertoont twee korte films, die beide draaien om vrouwen die een uitweg zoeken uit een beklemmend huwelijk: L’invitation au voyage (1927) en La souriante Madame Beudet (1923).

In een matineeprogramma op zaterdag (als enige van de reeks gratis te volgen) wordt Two Little Rangers (1912) van Alice Guy-Blaché vertoond, een vroege western met vrouwelijke hoofdpersonages. De film wordt voorafgegaan door een gesprek tussen filmwetenschappers Kate Saccone en Anke Brouwers. Van die laatste verscheen vorig jaar het boek Mooi zijn en zwijgen, over prominente vrouwen in de vroege Amerikaanse filmindustrie. Zaterdagavond volgt een programma met films waarin de Duitse actrice Henny Porten en haar Amerikaanse collega Mabel Normand schitteren.

Het festival sluit zondagavond af met Love and the Devil (1929) van Alexander Korda, een Hongaarse emigrant die uitgroeide tot een grootheid in de Britse filmindustrie. Ook hier blijkt een sterke vrouw de dienst uit te maken – de hoofdrol wordt gespeeld door Korda’s toenmalige echtgenote Maria, die het publiek in interviews verzekerde dat haar man weliswaar de scepter zwaaide in de studio, maar dat thuis zíj de regisseur was. Een jaar later waren de twee gescheiden.

Nederlands Silent Film Festival, 13 t/m 16 januari, nsff.nl

null Beeld -
Beeld -
Meer over