Serie over de Sex Pistols mist de rauwe energie die punk zo aanstekelijk maakte

De regisseur van Trainspotting, Danny Boyle, brengt met de zesdelige serie Pistol een ode aan de Sex Pistols die alleen visueel overtuigt. Het scenario is stroperig en braaf.

Andre Nientied
In het midden Anson Boon als Sex Pistolszanger John Lydon.
 Beeld Miya Mizuno/FX
In het midden Anson Boon als Sex Pistolszanger John Lydon.Beeld Miya Mizuno/FX

Groot-Brittannië was midden jaren zeventig behoorlijk ingedut: van de televisie tot de muziek, alles was saai en suf. De enige opwinding kwam van een concert van David Bowie en dat was dan ook waar we opgeschoten jongere – en latere gitarist van de Sex Pistols – Steve Jones (Toby Wallace) aantreffen aan het begin van de serie Pistol.

Jones is echter niet in de Odeon als concertganger, maar als insluiper die de nacht na het concert een deel van de apparatuur weet buit te maken, inclusief een microfoon waar Bowies lipstick nog op zit.

Met zijn vrienden heeft Jones een bandje gevormd dat hij The Swankers noemt, maar iedereen verstaat wankers, rukkers dus. Ook muzikaal is de band geen succes, mede doordat zanger Jones aan plankenkoorts leidt.

Ongeleid projectiel

Zijn magere carrière komt in een stroomversnelling terecht wanneer hij in de hippe Londense boetiek SEX van de later wereldberoemde ontwerper Vivienne Westwood in contact komt met Malcolm McLaren. De latere manager van de Sex Pistols ziet potentie in rauwdouwer Jones, wanneer deze is betrapt op winkeldiefstal door kassière Chrissie Hynde. Zij zou later wereldberoemd worden met haar band The Pretenders.

Zover is het anno 1975 nog lang niet – eerst moet The Swankers nog omgevormd worden tot Sex Pistols en Jones als zanger vervangen worden door het nóg ongeleidere projectiel John Lydon, alias Johnny Rotten. Die sleutelfiguur maakt pas aan het einde van aflevering 1 zijn opwachting, terwijl Sid Vicious, een ander illuster lid van de Sex Pistols, niet eerder dan in aflevering 2 opduikt.

Doorschijnende regenjas

Regisseur Danny Boyle neemt in zijn zesdelige serie Pistol, over de opkomst en ondergang van de Sex Pistols, ruim de tijd voor alle hoofd- en bijfiguren. Dat levert soms geestige terzijdes op, zoals de aandacht voor punkicoon Jordan (de uit Game of Thrones bekende Maisie Williams), die aan het begin van aflevering 2 de Britse goegemeente schokt door gekleed in weinig meer dan een doorschijnende regenjas rond te fietsen en vervolgens doodleuk in de trein te stappen.

Het centrale personage van Pistol is echter Steve Jones, op wiens memoires de serie is gebaseerd. Helaas is Jones geen bijster interessant personage, ondanks een problematische jeugd met een gewelddadige vader. Sterker nog, bij de zoveelste flashback naar Jones’ jeugdige stappen op het dievenpad gaat de kijker ongeduldig verlangen naar de vuige gitaarriffs van Anarchy in the UK, maar die klinken pas voor het eerst in aflevering 3.

Visueel is Pistol wél vuig, met veel schokkerig archiefmateriaal, een ouderwets beeldformaat en een grofkorrelig beeld dat aan 16mm-filmmateriaal doet denken. Het brave, chronologisch opgebouwde scenario van Craig Pearce wekt echter de indruk dat de Wikipediapagina over de Sex Pistols is verfilmd.

Vermakelijke anarchie

Gelukkig zorgen Malcolm McLaren (gespeeld door Thomas Brodie-Sangster, in wie nog steeds het schattige zoontje van Liam Neeson uit Love Actually is te herkennen) en John Lydon (een karikaturale Anson Boon) voor vermakelijke anarchie. Zo is de interventie van McLaren in een rechtbank waar Steve Jones terechtstaat voor diefstal geestig, net als de auditie van John Lydon, die na een schuchter begin Alice Coopers I’m Eighteen aan flarden schreeuwt.

De echte John Lydon verzette zich overigens tegen de serie en probeerde tevergeefs te voorkomen dat de muziek van de Sex Pistols werd gebruikt. Daar had hij geen ongelijk in, want Danny Boyle lijkt met zijn serie het punkmotto ‘hard, snel en kort’ te zijn vergeten.

Pistol

Regie Danny Boyle
Met Toby Wallace, Thomas Brodie-Sangster, Anson Boon, Sydney Chandler, Talulah Riley, Maisie Williams