Schrijver Dorthe Nors voert je in haar kleine Toyota moeiteloos mee langs de kustlijn

De Deense schrijver Dorthe Nors (52) brak door met verhalen. Nu komt ze met een non-fictieboek over de Noordzeekust: Langs de kustlijn.

Maarten Moll
In 'Langs de kustlijn' verkent Nors in haar Toyota de kustlijn van de Noordzee die tussen het kopje van Jutland tot Den Helder loopt. Beeld Getty Images
In 'Langs de kustlijn' verkent Nors in haar Toyota de kustlijn van de Noordzee die tussen het kopje van Jutland tot Den Helder loopt.Beeld Getty Images

Het is even wennen voor de liefhebber van het werk van Dorthe Nors. Haar nieuwe boek is een klassieke bundeling verhalen noch een roman.

Die roman was er gekomen, als Nors geen verzoek had gekregen een boek over de Noordzeekust te schrijven. Ze is dan al jaren het drukke Kopenhagen ontvlucht om in het westen van Denemarken bij de zee te gaan wonen. In Langs de kustlijn verkent Nors in veertien stukken de kustlijn van de Noordzee die tussen het kopje van Jutland tot Den Helder loopt.

Verwacht geen kolderieke scènes zoals in haar roman Spiegel spiegel schouder (over een vrouw voorbij de veertig die haar rijbewijs probeert te halen), en geen zinnenprikkelende verhalen zoals in haar bejubelde bundel Karateslag waarmee ze internationaal doorbrak. Of de nog fraaiere, betoverend mooie verhalen in Kaart van Canada (t(tientallen potloodstreepjes in mijn exemplaar).

Al zijn het natuurlijk ook geschiedenissen die Nors in Langs de kustlijn vertelt. Alleen komen ze ditmaal niet uit haar duim. Het is, zeg, autobiografische non-fictie wat ze bedrijft. Het eerste hoofdstuk, De lijn, is een soort verantwoording. Nors keert terug naar de natuur, naar het landschap van haar jeugd, en vertelt waarom dat zo belangrijk voor haar is.

Toevalligheden

En van daaruit laat ze zich meevoeren door de kustlijn. ‘(...) ik wil me laten leiden door wat onontkoombaar is: de jaargetijden, de toevalligheden en de herinnering (…) Ik wil me liever zo veel mogelijk openstellen voor de waarheid die ontstaat tussen mij en de plek in het nu, waar we elkaar ontmoeten’.

Dat klinkt wat abstract, maar in de volgende dertien hoofdstukken sleept Nors, ze volgt de kust in haar kleine Toyota, je moeiteloos mee langs allerlei plekken. Volkomen natuurlijk mengt ze haar herinneringen (hoe ze in haar woonplaats werd doodgezwegen nadat ze iets ongelukkigs over een wolf had gezegd) met de verhalen die ze langs de kustlijn opvangt en loskrijgt.

Ze vertelt over water en waterkeringen, taal, geschiedenis, literatuur, klimaat en aanpassen. Over Amsterdam, gek genoeg, maar ook weer niet zo gek omdat ze er in 2019 zes weken writer in residence was (en aan dit boek werkte). Nors verbindt alles met alles, heen en weer springend in plaats en tijd. Dus eigenlijk is Langs de kustlijn tóch weer een prachtige verhalenbundel van Nors.

Langs de kustlijn

Dorthe Nors
Vertaald door Edith Koenders en Adriaan van der Hoeven