PlusAlbumrecensie

Revue Blanche is een ideale pleitbezorger voor muziek die we te weinig horen

Erik Voermans
null Beeld

Het Belgische ensemble Revue Blanche bestaat uit zangeres Lore Binon, fluitiste Caroline Peeters, altviolist Kris Hellemans en harpiste Anouk Sturtewagen. Het dankt zijn naam al tien jaar aan het Franse tijdschrift voor literatuur en kunst, dat aan het einde van de negentiende eeuw populariteit genoot. Door de weinig courante samenstelling van instrumenten heeft het ensemble meteen een eigen karakter. Een ander voordeel is dat het gekozen repertoire bijna vanzelfsprekend onderscheidend zal zijn.

Het album Misia is een eerbetoon aan Misia Sert, de grande dame van de Parijse belle époque, die in Rusland werd geboren als Marie Sophie Olga Zénaïde Godebska, kind van een Poolse beeldhouwer en een Russisch-Belgische celliste. Als kind zat ze op schoot bij Liszt, later raakte ze innig bevriend met Coco Chanel en Diaghilev en kwam ze op papier terecht in Prousts À la recherche du temps perdu.

Met altijd een goed oog voor interessante componisten, raakte ze bevriend met Les Six, met Satie en Ravel, van wie Revue Blanche op dit album fraai gespeelde stukken brengt, waaronder Ravels Sonatine, Saties Trois morceaux en forme de poire en liederen van Séverac, Durey, Auric, Casella en Duparc.

Lore Binons ranke, zuivere stem en haar verhalende voordracht zijn bij uitstek geschikt voor deze muziek, waardoor Revue Blanche een ideale pleitbezorger is van Franse stukken die je veel te weinig te horen krijgt.

Klassiek

Misia
Revue Blanche
(Antarctica Records)

Meer over