PlusCabaretrecensie

Rayen Panday blijft ondanks serieuzere thema’s vooral een pleaser

Met zijn vijfde solo Focus tracht Rayen Panday zich te ontwikkelen van entertainer tot geëngageerd cabaretier. Een dappere poging die benieuwd maakt naar zijn toekomst.

Mike Peek
Rayen Panday zoekt in Focus nadrukkelijker dan voorheen naar een boodschap. Beeld Jurriaan Hoefsmit
Rayen Panday zoekt in Focus nadrukkelijker dan voorheen naar een boodschap.Beeld Jurriaan Hoefsmit

Panday is altijd een gezellige stand-upper geweest, die de lach regelmatig haalt uit anekdotes over zijn familie. Ook nu. Een doldwaze vechtpartij op Schiphol (lang verhaal) wordt dankzij de juiste details en sterk fysiek spel een huzarenstukje.

Niettemin zou Focus weleens een kantelpunt in zijn carrière kunnen blijken. Panday zoekt nadrukkelijker dan voorheen naar een boodschap. Dat onze concentratiespanne steeds korter wordt bijvoorbeeld. Moralisme ligt dan op de loer, maar hij vindt een fraaie vorm om de nadelen duidelijk te maken.

Hitjes als 4x duurder boren zich met simpele teksten en muziek direct in ons brein, aldus Panday, maar verdampen net zo snel. Door wat elementen uit Michael Jacksons Billie Jean voor te spelen laat hij zien waarom een gelaagd lied veel langer door je hoofd blijft spoken. Zoals een verse maaltijd ook voedzamer is dan een vette bek bij McDonald’s. Je moet er alleen meer moeite voor doen.

Woke tussen twee dutjes in

Ironisch genoeg dwaalt zijn aandacht vaak van deze rode lijn af. Panday wil ook veel andere punten maken, over bijvoorbeeld politieke correctheid. Hij noemt zichzelf woke, maar wel ‘tussen twee dutjes in’. Een geestige typering, die de lading aardig dekt. Je kunt een Turkse kapper best met neutrale stem imiteren, aldus de cabaretier, maar een vet accent voegt wat lepels jus toe aan je verhaal. En is het echt racistisch als alle Turken die hij kent werkelijk op die manier praten?

Héél opzienbarend zijn Pandays gedachten meestal niet. Hij blijft ondanks de serieuzere onderwerpen op dit moment vooral een pleaser. Toch maakt het zaadje dat hij met Focus plant benieuwd naar de bloem.

Focus

Door Rayen Panday
Regie Wimie Wilhelm
Gezien 18/5, Zaantheater
Te zien 23 en 24/5, De Kleine Komedie

Meer over