PlusJazzrecensie

Pianist Rob Franken bracht het beste naar boven in jazzmuzikant Toots Thielemans

Peter van Brummelen
null Beeld

Eind deze maand is het honderd jaar geleden dat Toots Thielemans werd geboren. De in 2016 overleden mondharmonicaspeler, gitarist en – dat hoort er beslist bij – schoonfluiter uit Brussel was een van de allergrootste jazzmuzikanten die Europa voortbracht.

Maar begin jaren 70 van de vorige eeuw zat hij artistiek even lelijk op een dood spoor. De Nederlandse toetsenist Rob Franken (1941-1983) hielp hem er weer bovenop. De harmonische inzichten van Franken, naar verluidt de eerste Nederlandse bespeler van de Fender Rhodes, inspireerden Toots enorm.

De samenwerking tussen Thielemans en Franken bereikte in 1973 het grote publiek door hun bijdragen aan de soundtrack van de film Turks Fruit. Maar er was veel meer. In het Nederlands Jazz Archief vond ‘jazzdetective’ Frank Jochemsen niet eerder uitgebrachte stukken die de twee in de periode 1973-1983 opnamen als zogeheten functionele muziek.

Het ging om muziek die was bedoeld om te gebruiken in openbare ruimtes. Heel oneerbiedig gezegd: liftmuziek. Maar in een lift waarin de muziek van Thielemans en Franken te horen zou zijn, zou je graag vele malen op- en neergaan. Dit is geen suffe achtergrondmuziek, maar heerlijk relaxte jazz.

Het fijn uitwaaierende spel van Franken op de elektrische piano is drie cd’s lang de perfecte ondergrond voor Toots’ weemoedige mondharmonicaklanken. Franken begeleidt, maar meer nog: stimuleert.

Jazz

Toots Thielemans en Rob Franken
Toots Thielemans meets Rob Franken, Studio Sessions 1973 - 1983
(Nederlands Jazz Archief)