Ook als serie beneemt The Underground Railroad je de adem

null Beeld Amazon
Beeld Amazon

Zowel Barack Obama als Oprah Winfrey was lyrisch over de roman The Underground Railroad van Colson Whitehead, waarin hij het lot beschrijft van het slavenmeisje Cora dat alles probeert om haar vrijheid te bemachtigen. De titel van het boek had betrekking op de mythe dat er onder de Zuidelijke staten van Amerika een ondergronds spoorwegennet was aangelegd waardoor gevluchte slaven uit handen van hun eigenaren konden blijven.

Een prachtige literaire vondst die regisseur en Oscarwinnaar Barry Jenkins (Moonlight, If Beale Street Could Talk) letterlijk vertaalt in zijn tiendelige televisieserie over Cora en haar lotgenoten. De surrealistische ontsnappingsroute staat haaks op het verdere getoonde realisme in de reeks waar het geweld tegen slaven, vlak voor het uitbreken van de Amerikaanse Burgeroorlog, in al zijn vreselijke uitwassen wordt vertoond.

Vooral vuur is daarbij een belangrijke factor. Ontsnapte en opgepakte slaven worden levend verbrand en in één episode gaat een huis in een geradicaliseerde witte geloofsgemeenschap in vlammen op, terwijl er nog een jonge zwarte onderduikster in de nok van de woning verborgen zit.

The Underground Railroad, onder meer bekroond met de Pulitzerprijs, maakte als boek al diepe indruk. Het was niet eenvoudig voor Jenkins om dit verhaal te visualiseren en de juiste keuzes te maken uit de rijkdom van het oorspronkelijke verhaal. Hij is daar deels in geslaagd door de tien episodes als losse speelfilms toch met elkaar te verbinden.

Genadeloosheid

De helletocht van Cora (grandioos vertolkt door Thuso Mbedu) gaat van staat naar staat en telkens belandt zij in een angstaanjagende omgeving die haar nachtmerrie nog groter maakt. Zij wordt op de hielen gezeten door een maniakale slavenjager (een fenomenale Joel Edgerton) die vergezeld wordt door een zwart jongetje, een hulpje dat eigenlijk door zijn genadeloosheid nog de meeste angst inboezemt.

Het is zonder meer een monumentaal werk dat Jenkins heeft afgeleverd. Visueel is zijn bewerking soms adembenemend intens. Sommige zijpaden die de regisseur inslaat, komen niet helemaal tot hun recht, maar als geheel maakt The Underground Railroad nog meer indruk dan oudere slavendrama’s als Roots en 12 Years a Slave.

The Underground Railroad, regie Barry Jenkins, met Thuso Mbedu, Chase W. Dillon, Aaron Pierre, Joel Edgerton, te zien op Amazon Prime.