PlusPoppenmusicalrecensie

Oergeestig Avenue Q. (niet-gecensureerde versie!) is als Sesamstraat voor volwassenen

Voor een jeugdig publiek en de tere ziel circuleert in de VS een gekuiste versie van de poppen- en animatiemusical Avenue Q. In Amsterdam is de komende twee weken gelukkig de originele, rauwe en oergeestige Broadwayversie uit 2003 te zien.

Patrick van den Hanenberg
Poppentheater Avenue Q. benadert op humoristische wijze thema’s als homoseksualiteit, dronkenschap en wat je met je leven aan moet. Beeld Chee-Wai Chan
Poppentheater Avenue Q. benadert op humoristische wijze thema’s als homoseksualiteit, dronkenschap en wat je met je leven aan moet.Beeld Chee-Wai Chan

Overdag zijn ze vooral werkzaam in de lucratieve IT- of marketingsector, maar ’s avonds gaan de amateurs en semiprofessionals van Happily Ever After Productions naar repetitieruimtes als Crea of Q-Factory en storten ze zich op hun grootste hobby: musical. Grote producenten hopen toch minstens op twee seizoenen voor een musicalproductie, maar het Amsterdamse Engelstalige gezelschap onder leiding van de Amerikaanse Sara Watts en de Poolse Dominika Zawada, propt zeker twee voorstellingen in één seizoen. Er wordt nu ook al aan Chicago gewerkt.

Expliciete poppenseks

Avenue Q, over de belevenissen van een aantal bewoners van een straat in een buitenwijk van New York, stond al langer op het lijstje van Watts, maar toen ze zag dat de rechten beschikbaar waren en de poppen van de Broadwayproductie te huur zijn, hapte ze toe. Die huurmogelijkheid bleek echter alleen voor voorstellingen in de VS of Engeland. Maar in de Finse Viivi Valpuri had men ook in eigen kring een poppenmaker voorhanden.

Misschien was dit nog beter, want Valpuri kon nu wat fysieke trekjes van de menselijke bespeler van de poppen in de eigenlijke hoofdrolspelers van Avenue Q stoppen. Zo lijkt Kate Monster aardig op de Amerikaanse Camille Gribbons, die al eerder in Phoenix Arizona deze rol speelde. Als ervaren kracht kon zij haar medespelers lesgeven in het bespelen van de handpoppen.

Gribbons speelde in een zelf-gecensureerde versie, dus zonder het nummer You Can Be As Loud As The Hell You Want, When You’re Making Love, met expliciete poppenseks. Ook het nummer The Internet Is For Porn, het bekendste nummer uit de musical, zal in bepaalde woke kringen misschien niet goed vallen. Maar dat zal de publieke belangstelling niet deren, want in musicalkringen werd enthousiast gereageerd op het uitbrengen van Avenue Q, die in Nederland nog niet eerder te zien is geweest. Inmiddels zijn bijna alle kaarten voor de serie van twee weken verkocht.

Homoseksualiteit en dronkenschap

De animaties, een wezenlijk onderdeel in Avenue Q, zijn gemaakt door Marc de Wolf, een van de weinige Nederlanders in het gezelschap dat vijftien nationaliteiten telt. De professionele animator Wolf speelt Trekkie Monster, volgens Gribbons ‘an adorable pervert’, gebaseerd op Koekiemonster uit Sesamstraat.

Sesamstraat is leerzaam voor kinderen, dus deze volwassen tegenhanger moet ook wat te zeggen hebben. Sara Watts vertelt tijdens een repetitie in Crea: “Het gaat over homoseksualiteit, dronkenschap en wat je met je leven aan moet, zelfs als je, zoals hoofdpersoon Princeton, een goede opleiding hebt: What do you do with a B.A. in English? Maar ook het lied Everyone’s A Little Bit Racist is tegenwoordig helaas nog steeds heel relevant.’

MUSICAL

Avenue Q (tekst en muziek: Robert Lopez en Jeff Marx)
Door HEA Productions
Te zien 24/6-10/7
Waar Het Amsterdamse Theaterhuis
heaproductions.nl

Meer over