PlusInterview

Musicalster Danique Graanoogst: ‘Ik zou graag eens een lieflijke slachtofferrol spelen, helemaal door het slijk gaan’

Danique Graanoogst: ‘Ik speel ook nu weer een sterke donkere vrouw. Het is opmerkelijk hoeveel zwarte vrouwen in musicals sterk zijn.’ Beeld Liza Kollau
Danique Graanoogst: ‘Ik speel ook nu weer een sterke donkere vrouw. Het is opmerkelijk hoeveel zwarte vrouwen in musicals sterk zijn.’Beeld Liza Kollau

De musical Falsettos over aids in New York in de jaren tachtig krijgt door de coronapandemie een actuele lading. Perfect geprogrammeerd tijdens Pride Amsterdam in theater DeLaMar.

Patrick van den Hanenberg

In de tweede akte verandert Falsettos van een komedie met veel Joodse humor in een tragedie. Er duikt een mysterieuze ziekte op, die men bij gebrek aan een accurate medische benaming voorlopig maar ‘homokanker’ noemt. Het is 1981 als de New Yorkse internist Dr. Charlotte zich geen raad weet met de toestroom van homoseksuele mannen in het ziekenhuis, die besmet zijn geraakt met een niet te genezen virus.

Dr. Charlotte wordt gespeeld door Danique Graanoogst (25), die voor haar rol als Meghan Markle in de musical Diana & Zonen genomineerd werd voor een Musical Award voor Aanstormend Talent 2022. De hoofdprijs ging uiteindelijk aan haar neus voorbij, maar ze werd in die tijd wel gebeld voor de rol in Falsettos, die al een paar keer uitgesteld was vanwege corona en waarvoor de cast stevig is gewijzigd.

Something Bad Is Happening

Na een lange dag repeteren voor Falsettos zakt Graanoogst tevreden en goedgehumeurd op een stoel in een Amsterdams café, terwijl ze er al weer naar uitkijkt om ’s avonds voor haar plezier de Broadway Cast Recording van deze musical op te zetten.

“De vertellende muziek van William Finn is briljant, ik ben er echt verslaafd aan geraakt, ook door de grappige en ontroerende teksten. Ik ben in feite de brenger van het slechte nieuws, en dat gebeurt in het lied Something Bad Is Happening, dat door regisseur Koen van Dijk prachtig is vertaald.”

Moeiteloos lepelt Graanoogst een deel van die tekst op: ‘Dit is vreemd en vreselijk, zeer besmettelijk, ongeneselijk. Dreigt er een ramp? Blijven we zwijgen? Dit virus krijgen mannen van een ander. Waarom steeds een vrijgezel? Alleen mannen. Zij dus wél. Weinig tijd! Dit virus hier verspreidt zich snel.’

Modern family

Dr. Charlotte maakt met haar vriendin Cordelia deel uit van een modern family. De twee lesbische vrouwen zijn goed bevriend met hun buren, het Joodse stel Trina en Marvin en hun zoontje Jason. Als Marvin uit de kast komt, trekt zijn vriend Whizzer ook in bij het gezin. Dat wordt nog extra uitgebreid als de nieuwe geliefde van Trina, de psychiater Mendel bij wie vrijwel iedereen van het gezelschap patiënt is, er ook bij komt, waardoor de breekbare harmonie nog meer onder druk komt te staan.

Als Whizzer in het ziekenhuis belandt komt er definitief een grauwdeken te hangen over de indrukwekkende musical, die na de Broadwaypremière in 1992 goed was voor twee Tony Awards: een voor de liedjes en een voor het libretto.

Falsettos past in de Prideperiode en is maar twaalf keer te zien in Nederland, exclusief in het DeLaMar.

Graanoogst: “Ik vind het niet erg dat de serie maar kort is, ook al raak je elke avond beter in je spel. Maar nu blijf je wel elke avond extra scherp. En het is gelukkig niet zo kort als Hello, Dolly!, die vrijwel direct na de première vanwege de lockdown moest stoppen. We hebben daar zo hard voor gewerkt, met prachtige handgemaakte kostuums. Ik dacht dat het door corona nooit meer goed zou komen met theater en heb me toen ingeschreven voor een rechtenstudie. Colleges heb ik niet gelopen. We hadden toen geen idee hoe het met de coronapandemie zou gaan lopen en daar zie ik echt een overeenkomst met de aidsgolf, wat gelukkig geen dodelijke ziekte meer is.”

Geen miepige meisjes

Graanoogst volgde haar theateropleiding aan Lucia Marthas Institute for Performing Arts en richtte zich aanvankelijk op dans. Zij droomde ervan om als achtergronddanseres bij Beyoncé de wereld rond te toeren, maar is blij toch voor musical te hebben gekozen.

“Net als Meghan Markle speel ik nu ook weer een sterke donkere vrouw. Het is opmerkelijk hoeveel zwarte vrouwen in musicals sterk zijn. Kijk maar naar Tina, The Color Purple en Aida. Dat zijn geen miepige meisjes. Ik zou het wel plezierig vinden om eens wat minder krachtig te zijn. Meer een lieflijke slachtofferrol, helemaal door het slijk gaan. Laat me maar huilen, laat me maar kut voelen. Ik ben nog jong, dus ik zal zeker nog wel een keer in elkaar worden getrapt in een rol.”

Falsettos door OpusOne: t/m 13 augustus in theater DeLaMar.

Meer over