Impressie met een opengewerkte gashouder van de Westergas in Amsterdam waar vanaf dinsdag 14 juni het eerste  MET AMS-festival wordt gehouden.

PlusAchtergrond

Met het metaversum dient zich een nieuwe kunsteconomie aan

Impressie met een opengewerkte gashouder van de Westergas in Amsterdam waar vanaf dinsdag 14 juni het eerste MET AMS-festival wordt gehouden.

Het metaversum – internet als een allesomvattende virtuele wereld – is in aantocht. Een nieuw festival laat zien welke mogelijkheden dat biedt aan de hand van kunst, mode en muziek.

Edo Dijksterhuis

“We zijn er vroeg bij, maar over vijf jaar is de digitale wereld waarschijnlijk belangrijker dan de fysieke,” stelt Edmund Howard. De snel sprekende reclamejongen organiseert met drie vrienden uit de culturele sector deze week de eerste editie van MET AMS.

“Web 3.0 komt eraan en dat is internet dat verder gaat dan het scherm,” zegt Howard. “Met behulp van virtual reality, augmented reality en mixed reality wordt een driedimensionele digitale wereld gecreëerd. En niet onbelangrijk: die wereld is gebaseerd op blockchaintechnologie, waardoor het eigendom gedecentraliseerd is en grote techbedrijven geen monopolie op platforms kunnen hebben.”

Tijdens de coronapandemie verdiepte Howard zich in zogeheten non-fungible tokens (NFT’s), digitale eigendomsbewijzen die dé technologiehype van de afgelopen jaren zijn. Hij deelde zijn kennis via LinkedIn maar had behoefte dat ook in het echt te doen.

Howard: “We wilden niet de zoveelste techconferentie neerzetten. Daarom kozen we voor een culturele insteek. Voor veel mensen is het metaversum nog een vaag begrip. Maar er zijn al veel aansprekende toepassingen in kunst, mode, film en muziek.”

Bands crowdfunden bijvoorbeeld de opnames van een nieuw album door de uitgifte van NFT’s, waardoor ze niet meer afhankelijk zijn van een label. De Nederlandse scenarioschrijver Peter Sterk financiert zijn eerste eigen film Fertilizer op een vergelijkbare manier. En in de beeldende kunst zijn NFT’s helemaal hot sinds het werk Everydays: The First 5000 Days van de Amerikaanse ontwerper Beeple vorig jaar werd geveild voor 69 miljoen dollar (ruim 64 miljoen euro) in bitcoins.

“Er ontstaat een nieuwe economie voor een nieuwe generatie makers,” constateert Howard. “Dat heeft vooral impact in landen die niet zijn aangesloten op de traditionele infrastructuur. Zo heeft een veertienjarig meisje in India, dat zichzelf leerde coderen om digitale 3D-kunst te maken, inmiddels meer dan een miljoen euro verdiend.”

Naast techneuten bevat de sprekerslijst van MET AMS veel kunstenaars die vertellen over de invloed van de nieuwe technologie hun werk. Er is ook volop gelegenheid om virtual reality (VR), augmented reality (AR) en allerlei gadgets uit te proberen – een speeltuin voor volwassenen noemt Howard het. Uiteraard is er ook een online versie van het festival, Decentraland. Daar kan worden genetwerkt, is kunst te zien en zijn virtuele sponsorstands te bezoeken.

Hoewel het concept van een metaversumfestival nieuw is, loopt het storm bij de kaartverkoop. “Sinds Facebook zichzelf omdoopte tot Meta hebben ook andere grote bedrijven het metaversum omarmd. Al die aandacht is zowel een zegen als een vloek. Nu het metaversum op de kaart staat, krijgen de mensen die er al tien jaar aan werken eindelijk de aandacht die ze verdienen. Maar tussen wat we willen en wat nu mogelijk is, zit nog een gat. We zijn er nog net niet, maar lang duurt het niet meer.”

MET AMS: 14 t/m 17/6, Westergas (in de Gashouder), Haarlemmerweg 4, Amsterdam

Meer over