PlusPodcast

Mathilde’s mysterie schetst hoe een levend kunstwerk ten onder ging

Mathilde Willink uit de serie 'Portretten van bekende Amsterdammers' in opdracht gemaakt voor het Gemeentearchief.
 Beeld Elenbaas, Peter
Mathilde Willink uit de serie 'Portretten van bekende Amsterdammers' in opdracht gemaakt voor het Gemeentearchief.Beeld Elenbaas, Peter

Mathilde Willink was een soort Lady Gaga avant la lettre. Haar dood is 43 jaar na dato nog steeds een mysterie: was het moord of zelfmoord? Een zesdelige podcast duikt op de zaak.

Een levend kunstwerk, zo werd Mathilde Willink gezien, en zo zag ze zichzelf ook graag. De boomlange Zeeuwse was in de jaren zeventig een bezienswaardigheid in Amsterdam: ze droeg uitbundige creaties van mode-ontwerpster Fong Leng, was aanwezig op elk society-event en stond week-in week-uit in de bladen.

Op 25 oktober 1977 werd Mathilde Willink, 39 jaar oud, dood aangetroffen in haar woning op de Weteringsschans: een kogel had een einde gemaakt aan haar leven. De vraag of het zelfmoord of moord was houdt mensen 43 jaar na dato nog steeds bezig en is het centrale thema van de zesdelige podcast Mathilde’s mysterie van journalisten Babs Assink en Lammert de Bruin, makers van de succesvolle podcast De showbizzmoord, over de dood van platenbaas Bart van der Laar in 1981.

Opnieuw slagen ze erin een mooie spanningsboog te creëren en een fraai tijdsbeeld neer te zetten. Maar zoals zo vaak bij podcasts in het populaire true-crimegenre blijft de dader op het kerkhof liggen.

De Bruin en Assink duiken aan de hand van de verhalen van talloze vrienden en bekenden en veel fragmenten uit oude interviews diep in het leven van de vrouw die wordt omschreven als de ‘Lady Gaga van de jaren zeventig’ en ‘een soort Kim Kardashian, totaal individualistisch en verslaafd aan aandacht’. Dat leven is even fascinerend als tragisch. Mathilde, haar voornaam is in die tijd voldoende, geniet van de spotlights en de roddelpers, met wie ze zeer nauwe banden onderhoudt, houdt van haar. Ze is extravagant, geestig en innemend, maar ook temperamentvol en onberekenbaar. 

Als ze door schilder Carel Willink terzijde wordt geschoven, glijdt ze af. In paniek en met een gebroken hart doet ze een wanhopige poging de muze van Salvador Dali te worden, maar als die strandt, komt haar leven in een neerwaartse spiraal terecht: ze komt financieel aan de grond te zitten, laat zich in met maffiose types en haar gedrag wordt steeds grilliger, soms lijkt ze paranoïde te zijn. Bovendien krijgt ze een relatie met de bekende drugs­crimineel Gerard Vittali, die haar op 25 oktober 1977 met een schotwond in haar hoofd in haar woning aantreft.

Voorpaginanieuws

Een dubieuze rol is er voor roddeljournalist Henk van der Meyden, die terwijl de politie onderzoek doet, opduikt op de plaats delict en daar acht zakjes ‘wit poeder’ weghaalt. De volgende dag schrijft hij op de voorpagina van De Telegraaf dat Mathilde zelfmoord pleegde. Hoe weet hij dat zo zeker? En hoe kan het dat er kruit is aangetroffen op de handen van Vitalli? En hoe kwam het dat de schotwond aan de linkerkant van haar hoofd zat, terwijl Mathilde rechtshandig was?

In de laatste aflevering van Mathilde’s mysterie buigen twee coldcase-experts zich nogmaals over de zaak. Zij verwijzen de meeste theorieën die op een andere doodsoorzaak dan suïcide wijzen naar het land der fabelen. Daarmee is het mysterie van haar dood niet compleet ontrafeld, maar wordt het wel een stuk minder spannend.

Als whodunit is de podcast misschien niet helemaal geslaagd, maar als portret van een excentrieke en gecompliceerde vrouw des te meer. Door mooie anekdotes en goed gekozen en gemonteerde muziek trekt Mathilde’s mysterie de luisteraar de in de jaren zeventig ontluikende jetsetwereld van Amsterdam in. Een wereld van haute couture, veel te veel geld, drugs en louche types. En van een Zeeuwse diva die ten onder gaat aan het grootse en meeslepende leven dat ze er wil leiden.