PlusGalerierecensie

Magali Reus is gefascineerd door paddenstoelen, maar waarom is een raadsel

In Galerie Fons Welters is Shadow Tonics te zien, waarin de natuur wordt gepresenteerd als bulkgoed, maar tegelijkertijd als iets unieks.

Kees Keijer
Magali Reus, ‘Knaves (Alpine Club)’, 2021. Beeld Mark Dalton
Magali Reus, ‘Knaves (Alpine Club)’, 2021.Beeld Mark Dalton

Tijdens de eerste lockdown van 2020 kwam de moeder van kunstenaar Magali Reus enthousiast terug van een wandeling in de buurt van Den Haag. Ze had in het bos vliegenzwammen ontdekt. Van die archetypische paddenstoelen, rood met witte stippen, die in sprookjes voorkomen als favoriete chillplek voor kabouters.

Moeder haalde dochter over om terug te gaan en inderdaad, ze waren prachtig. Magali Reus maakte foto’s van de paddenstoelen, terwijl haar moeder de rode hoedjes met witte stippen verlichtte met haar telefoon. Een meegenomen T-shirt deed dienst als achtergrond.

Dat T-shirt had Reus gekocht in Dallas, de stad waar een tentoonstelling van haar werk zou gaan plaatsvinden. Ze was de expositie aan het voorbereiden, maar door de pandemie kon deze toen niet doorgaan. Sterker nog, de tentoonstelling werd nog een paar keer uitgesteld en staat nu gepland voor mei.

Het T-shirt was roze en dat kleurde misschien leuk bij de vliegenzwammen, maar er stond ook een afbeelding op van een maiskolf. De ‘echte’ natuur op de voorgrond werd zo geconfronteerd met een afbeelding van iets natuurlijks daarachter.

Exotische soorten paddenstoelen

Hoe dan ook raakte Reus geïnteresseerd in paddenstoelen. Vanuit haar woning in Londen bestelde ze online verschillende exotische soorten, waarna ze er foto’s van maakte. De foto’s gebruikte ze weer voor een reeks werken die nu bij Fons Welters te zien is, samen met een aantal sculpturale werken die straks dan toch echt naar Dallas doorreizen.

De prints zijn op aluminium geplakt en in een metalen lijst gevat, die aan de zijkant zijn voorzien van gelaste letters die verwijzen naar de titel van het werk. Rondom de foto’s zijn letters opgenomen die ontleend zijn aan zakken potgrond. De natuur wordt hier getoond als een commodity, maar tegelijk als iets unieks, bijna als een persoonlijkheid.

Al met al is het toch een beetje raadselachtig waarom Reus überhaupt geïnteresseerd is in paddenstoelen.

In zichzelf gekeerd

Ze zijn scherp gefotografeerd tegen een wazige achtergrond, wat een dramatisch effect sorteert. Tegelijk zijn ze gevat in een afstandelijk en koud metalen frame. Ook de andere werken in de tentoonstelling zijn ongenaakbaar en in zichzelf gekeerd. Ze doen denken aan deuren waarin opnieuw letters opdoemen die afkomstig zijn van zakken tuinaarde of potgrond. De materialen zijn zo behandeld dat het oppervlak verweerd lijkt, maar toch is alles wat we zien nep en kunstmatig.

Misschien werd Reus aangetrokken door de eigenschap van paddenstoelen om onverwachts op te duiken. Dat idee komt in elk geval op een geslaagdere manier naar voren in een nieuw kunstenaarsboek dat Reus gemaakt heeft. Het is een facsimile van een Texaans telefoonboek uit 1992, maar op schijnbaar willekeurige pagina’s zijn de namen van personen of bedrijven vervangen door foto’s van paddenstoelen.

Shadow Tonics

Magali Reus
Waar Galerie Fons Welters, Bloemstraat 140
Te zien t/m 26-2

Feestelijk openingsweekend

Na een maand sluiting is publiek weer welkom in de Amsterdamse galeries. Amsterdam Art viert dit samen met ruim 30 Amsterdamse galeries door middel van een feestelijk openingsweekend op zaterdag 22 en zondag 23 januari. Bezoekers kunnen tijdens het Gallery Opening Weekend zelf een route uitstippelen langs de deelnemende galeries om – veelal nieuwe – tentoonstellingen te bekijken, van (portret)fotografie tot beeldhouwkunst, utopieën tot dystopieën, onderzoek naar kleur en een visie op het leven tijdens een lockdown. Het gehele aanbod is te vinden op amsterdamart.com.

Meer over