PlusFilmrecensie

Les Amours d’Anaïs: een minder aantrekkelijk personage was hier niet mee weggekomen

De rusteloze Anaïs fladdert in steeds een ander jurkje van ontmoeting naar ontmoeting in het luchtige Les amours d’Anaïs.

Elise van Dam
Anaïs Demoustier in ‘Les Amours d’Anaïs’. Beeld
Anaïs Demoustier in ‘Les Amours d’Anaïs’.

Anaïs (Anaïs Demoustier) is altijd te laat, praat veel maar luistert zelden, walst over andermans gevoelens heen en ontloopt verantwoordelijkheden. En ze is superknap. Dat is in dit geval een relevante observatie, want het is een grote factor in hoe mensen haar beschouwen. Hetzelfde personage, maar dan minder aantrekkelijk, had vooral tegen de haren ingestreken. Maar Anaïs komt ermee weg. Sterker nog, vrijwel iedereen valt als een blok voor haar.

Als motten naar een lamp worden mensen tot haar aangetrokken. Maar wat opvalt aan vrijwel elke interactie die Anaïs heeft, is dat het eigenlijk nauwelijks interacties zijn. Omdat zij nauwelijks ruimte laat aan anderen (een ‘bulldozer’ noemt haar ex-vriend haar), maar ook omdat die anderen haar vooral willen bewonderen.

Behalve misschien Émilie (Valeria Bruni-Tedeschi), de vrouw van Anaïs’ veel oudere minnaar. Een schrijfster wier boeken Anaïs verslindt en in wie ze een oudere versie van zichzelf meent te zien. Ook Émilie kijkt met die geanimeerde verwondering naar Anaïs, maar tussen de twee ontstaat een verhouding die complexer is, meer tweezijdig.

De vergelijking met Joachim Triers eerder dit jaar verschenen The Worst Person in the World dringt zich onvermijdelijk op. Net als Julie in die film is Anaïs een jonge vrouw die rusteloos door het leven fladdert, richtingen inslaat die ze niet afmaakt. In beide films wordt ook veel gerend. En in beide films wordt juist in dat rennen benadrukt dat deze vrouwen nauwelijks vooruit bewegen.

Anaïs wil leven in het nu. Maar het nu is een ongrijpbaar moment, in zekere zin bestaat het niet eens. Dat is wat Anaïs’ bestaan uiteindelijk zo onvervuld maakt. Leven in het nu betekent leven zonder de ankers van het door herinneringen gekleurde verleden en de door dromen getekende toekomst. Gewichtloos, maar ook vluchtig.

Les amours d’Anaïs

Regie Charline Bourgeois-Tacquet
Met Anaïs Demoustier, Valeria Bruni-Tedeschi, Denis Podalydès
Te zien in Cinecenter, City, Filmhallen, Tuschinski

Meer over