PlusGalerierecensie

Klaas Rommelaere borduurt kunst: ‘Het is heel meditatief’

Samen met zijn ‘madams’ maakt Klaas Rommelaere kleurrijke borduurwerken die geïnspireerd zijn op zijn leven en op series en films, tot en met 30 juli te zien bij galerie Madé van Krimpen. ‘Iedereen die eraan begint, kan niet meer zonder.’

Kees Keijer
Klaas Rommelaere: Marieke (2020). Beeld Jonathan de Waart
Klaas Rommelaere: Marieke (2020).Beeld Jonathan de Waart

Aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent ontdekte Klaas Rommelaere (1986) hoe leuk het werken met textiel is. “Maar ik geloof niet dat ik gemaakt ben om in die modewereld mee te draaien. Ik had mensen leren kennen die veel beter waren.” Hij bedacht dat hij met naald, draad, wol en garen veel vrijer werk zou kunnen maken. Hij maakte de overstap van de mode naar de beeldende kunst.

Traag brein

“Wat er zo leuk is aan borduren? Heel plat gezegd kun je het vergelijken met mandala kleurplaten. Het is een techniek die heel meditatief is. Ondertussen kun je naar een podcast luisteren of naar Netflix kijken. Dat vind ik gewoon tof. En het gaat heel traag. Mijn brein werkt ook heel traag. Als ik ergens aan begin, weet ik nooit hoe dat uiteindelijk gaat zijn. Maar omdat het proces zo lang duurt, soms wel een jaar, heb je genoeg tijd om erover na te denken. Iedereen die eraan begint, kan niet meer zonder.”

Borduren kost veel tijd, maar Rommelaere wordt bij het maken van zijn kunstwerken geholpen door een aantal vrouwen, die inmiddels bekendstaan als zijn ‘madams’. “Tijdens mijn studie werkte ik altijd bij mijn oma thuis. Zij hielp mij ook met mijn werk. Toen ik stage ging lopen in Antwerpen, bedacht ik dat daar toch ook senioren zouden moeten zijn die mij konden helpen.” Rommelaere maakte een plan en stuurde dat naar zorginstellingen.

Veel babbelen

Inmiddels werkt hij al jaren elke dinsdag met dezelfde groep vrouwen. “Ik heb nu ook groepen in Kortrijk en Roeselare. In totaal heb ik iets van 35 madams die mij helpen. Ik voel me heel erg op mijn gemak met senioren. Ik heb ook altijd een goede band gehad met mijn oma en opa. En met de madams babbelen we veel, heel gezellig en gemoedelijk. Als je aan het werk bent, ontstaan de conversaties automatisch.”

Sommige werken zijn zwaar beïnvloed door Netflixseries en films, vertelt Rommelaere. “Ik haal de sfeer bijvoorbeeld van films als Hereditary of Midsommar.”

Maatje bij de scouts

Bij galerie Madé van Krimpen staan twee levensgrote poppen, die zijn zus en een vriendin voorstellen. Het borduurwerk zit vol elementen die bij de personen horen. Zo werkt zijn zus in de muziekindustrie en bezoekt ze veel festivals. Voorstellingen op haar lichaam verwijzen daarnaar, zoals wachtrijen, muziekinstrumenten en polsbandjes.

Andere werken gaan over hemzelf. “Dit is een foto van mij en mijn beste maatje bij de scouts vroeger. Het werk zit vol met associaties over mijn leven. De poppen waren ook een onderzoek naar herinnering van mensen om me heen. Daarmee wil ik ze bedanken. Iedereen wil altijd vooruit, naar de toekomst. Maar soms is het goed om te beseffen waar je vandaan komt, wie belangrijk voor je is.”

Dark Uncles

Wie Klaas Rommelaere
Waar Madé van Krimpen, Prinsengracht 615 H