PlusInterview

Jack en Rose ontbreken in musical Titanic, maar liefde en drama zijn er genoeg

Geen liefdesdrama, zoals in de film Titanic. Geen spectaculaire kus op de boeg van het schip. De scheepsramp is meer dan een liefdesverhaal, vinden de makers van Titanic de musical.

René van Kooten tijdens de presentatie van Titanic de musical. Beeld David Heukers/Brunopress
René van Kooten tijdens de presentatie van Titanic de musical.Beeld David Heukers/Brunopress

Musicalster Mariska van Kolck denkt even na over de vraag. Wat zou zij hebben gedaan als ze een plekje in een van de weinige reddingsboten op de Titanic aangeboden had gekregen? “Poeh. Als ik samen zou zijn geweest met mijn kinderen, had ik waarschijnlijk als een tijger gevochten voor drie plekken. Desnoods zou ik ze vanaf de reling in een boot hebben gegooid. Dan blijf ik zelf wel achter. Maar je weet nooit hoe je in een noodsituatie reageert. Ik ben wel eens op een inbreker afgerend in het donker. Er kwam een furie in me los, maar of dat nou zo verstandig was...”

Van Kolck speelt de rol van Ida Straus in Titanic de musical, die in november in première gaat in Almere. Anders dan in de film vindt er geen liefdesdrama plaats tussen een arme jongen en een rijk meisje op het rampschip. De musical draait om de klassenverschillen, de hoop op een betere toekomst in Amerika, om persoonlijke drama’s en natuurlijk om de angst om te verdrinken.

Onzinkbaar schip

Ida Straus is een welgestelde dame die in 1912 daadwerkelijk aan boord stapte van het ‘onzinkbare schip’. Haar man Isidor was mede-eigenaar van warenhuisketen Macy’s, de Bijenkorf van Amerika. Isidor gaf zijn reddingsvest af aan een dienstmeid, waarop Ida besloot bij haar man te blijven. Samen gingen ze ten onder, na ruim veertig jaar huwelijk. “Het is zo dapper om achter te blijven. Een prachtig personage om te spelen,” vindt Van Kolck, die eerder in Ciske de Rat, Chicago en Op hoop van zegen speelde.

De musical ging 25 jaar geleden in première op Broadway en in totaal achthonderd voorstellingen volgden. In 2001 kwam de succesvolle theaterproductie naar Nederland. Inmiddels is er een nieuwe versie, die volgens producent Hans Cornelissen sneller en spectaculairder is dan het origineel. De musical had eigenlijk allang in de theaters te zien moeten zijn. Corona gooide roet in het eten, Cornelissen moest op zoek naar vervanging van drie acteurs die vanwege de crisis een carrièreswitch maakten. Twee anderen, de kapitein (Richard Spijkers) en marconist (David van den Tempel), werken nu nog in de zorg, maar stappen in het najaar weer op de planken.

Schuldvraag

René van Kooten - bekend van Les Misérables, Aida en Evita- verbond zijn naam vanaf het eerste moment aan de musical en kruipt straks in de huid van Thomas Andrews, de scheepsbouwkundige die ook aan boord was en in de laatste uren van het schip uit alle macht probeert om zijn fouten te herstellen. Tijdens een kleine preview, gisteren in theater De Kom in Nieuwegein, zong de architect over zijn reusachtige schip, dat hij vergelijkt met ongeëvenaarde monumenten als de Chinese Muur en Stonehenge. “Andrews was trots op zijn ontwerp. Het was het grootste en snelste schip ooit.”

Die trots maakt al snel plaats voor wanhoop. Net als in de film probeert Andrews uit te dokteren waar het misging. Had hij zelf een kapitale blunder begaan? Was het schip verkeerd gebouwd? Waren de materialen te goedkoop geweest? “Een van de mooiste nummers gaat over de schuldvraag,” zegt Van Kooten. “Lag het aan zijn eigen ontwerp, aan de kapitein die te snel voer om een record te vestigen, aan de rederij die te weinig reddingsboten aan boord had geheveld? Iedereen wijst naar elkaar.”

Cruisevakantie

“Het zit in ons om iemand de schuld te geven. Dat zie je bij alle grote crisissen, ook tijdens deze pandemie. Maar je kunt gevoeglijk zeggen dat er bij álle rampen een eindeloze keten van dingen plaatsvindt die leidt tot een ramp. Er is nooit één schuldige,” denkt Van Kooten. Hij heeft overigens zelf nooit een cruisevakantie geboekt. Van Kooten houdt niet van vliegtuigen en boten, waar je afhankelijk bent van techniek en van anderen. “Ik zit liever op een fiets.”

Van Kolck vond haar cruise naar Noorwegen juist ‘geweldig’. Samen met acteur Jon van Eerd, die tijdens de bootreis in hetzelfde theatergezelschap bivakkeerde, deed ze de wereldberoemde boegscène van Jack en Rose uit de film na. Lachend: “En nee, die filmpjes krijgen jullie nóóit te zien.”

Meer over