PlusRecensie

Intrigerende beelden met gortdroge titels

Hans Hoekstra, Uitzicht met Autos (2022) Beeld Hans Hoekstra
Hans Hoekstra, Uitzicht met Autos (2022)Beeld Hans Hoekstra

Hans Hoekstra zocht de afgelopen tijd nog meer dan hij al deed naar onderwerpen in zijn directe omgeving. De schilderijen die hij nu bij m.simons laat zien, zijn allemaal ontstaan in zijn atelier of in zijn woning in Haren.

Kees Keijer

Hans Hoekstra (1983) werd bekend met grote doeken vol magere figuren die een beetje wezenloos voor zich uit staren. Ze liggen op een handdoek in de zon, zitten op een parkbankje of lopen op het strand. Hoekstra had redelijk wat succes met die werken. Zo won hij de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. En in 2014 had hij een solotentoonstelling in het Drents Museum. Maar toch bleef het een beetje stil rond zijn persoon. Hij werd niet vertegenwoordigd door een vaste galerie, hij deed slechts in beperkte mate mee aan groepstentoonstellingen.

Hoekstra experimenteerde met ruimtelijke werken, vooral in gips. Daarnaast reisde hij door de Verenigde Staten, op zoek naar beroemde schilderijen in grote Amerikaanse musea.

Na zijn terugkeer werd zijn werk gedomineerd door portretten en figuurstukken. Klassieke motieven, al bijna even klassiek uitgevoerd. Houterige meneren en mevrouwen zitten in een huiselijke omgeving te lezen, tekenen of breien.

Hij positioneerde zijn hoofdpersonen ook graag bij een raam, zodat veel aandacht uitgaat naar het uitzicht met kale takken, geparkeerde auto's of een waslijn met sokken. Hoewel het met dat positioneren waarschijnlijk wel meevalt. De onderwerpen lijken zich volkomen natuurlijk voor te doen.

Felle kleuren

Vanwege corona zocht Hoekstra de afgelopen tijd nog meer dan hij al deed naar onderwerpen in zijn directe omgeving. De schilderijen die hij nu bij m.simons laat zien, zijn allemaal ontstaan in zijn atelier of in zijn woning in Haren. Recente schilderijen heet zijn nieuwste tentoonstelling droogjes.

Ook de schilderijen zelf hebben gortdroge titels. Stilleven met koffiezetapparaat heet een stilleven met koffiezetapparaat. Zo kun je ongeveer raden wat schuilgaat achter titels als Open raam, Boom of Uitzicht met auto’s, wat niet wil zeggen dat de schilderijen van Hoekstra saai zijn. Er gebeurt bijvoorbeeld van alles in het schilderen.

Hoekstra maakt geen schetsen op het doek, maar begint vanaf nul met acrylverf. En soms verandert hij naderhand het een en ander. Hij kiest ook steeds kleuren die net even wat feller zijn dan normaal, alsof hij daarmee zijn waarnemingen kracht bij wilt zetten.

Kamerplanten

En steeds zie je dat hij schoonheid zoekt in wat hij nu eenmaal voor zijn neus ziet. Hoe het avondlicht blauwe schaduwen werpt op zijn interieur, het uitzicht zelf, de spiegeling van het uitzicht in het venster. Hoe een open venster de kleuren anders reflecteert dan het gesloten raam ernaast. En hoe een kamerplant op de vensterbank een vreemde slagschaduw werpt op het raamkozijn en de muur.

Kamerplanten komen we op een aantal schilderijen tegen. Het grootste exemplaar staat pontificaal voor een zelfportret. Dat levert een ongemakkelijk schilderij op. De blik van de hoofdpersoon is gericht naar iets dat buiten beeld ligt. Misschien gaat hij koffie zetten, misschien ziet hij een auto langsrijden.

Recente schilderijen

Hans Hoekstra
Waar m.simons, Vijzelgracht 2, Amsterdam
Te zien t/m 11/6

Meer over