PlusGalerierecensie

Het creatieve hart van het dorpse WG-terrein

Weinig kunstpresentatieplekken hebben zo’n lekker lage drempel als WG Kunst. De jubileumtentoonstelling Zilver laat zien dat het met de kwaliteit van de exposanten ook goed zit.

Edo Dijksterhuis

Toen WG Kunst begon, 25 jaar geleden, had de kunstpresentatieruimte niet eens een deur. Je moest door het raam klimmen om dicht bij de kunst te komen. Wie daar geen zin in had, kon een blik door het venster werpen: de ruimte gaf zich in één oogopslag prijs. Later zijn muurtjes in de rechthoekige zaal gebouwd, waardoor je moet meanderen om alles te zien. De bouwlampen werden vervangen door een serieus lichtplan en er werd een akoestisch plafond geplaatst, zodat de ruimte niet meer galmde als een gotische kathedraal.

Ondanks die aanvankelijk afwezige deur is WG Kunst altijd laagdrempelig geweest, zowel voor publiek als voor de kunstenaars die er willen exposeren. Maar wie denkt te maken te hebben met een lokaal clubje moet de deelnemerslijst van de jubileumtentoonstelling eens bekijken. Waar onder anderen Max Kisman, Caren van Herwaarden en Barbara Nanning op staan, en van de jongere generatie Wafae Ahalouch.

Anatomische elementen

Een deel van WG Kunst-habitués komt daadwerkelijk uit de buurt. Zoals Jelle Kampen, die vertegenwoordigd is met drie grote schilderijen van anatomische elementen als het verteringskanaal of DNA geplaatst in landschappen. Wellicht weerspiegelen ze zijn zorgen over zijn lichamelijke gesteldheid. Kampen had vlak voor deze tentoonstelling nog een weekendsalon bij WG Kunst, maar overleed amper twee weken geleden, pas 65 jaar oud.

Een intensief kunsteducatie- en workshopprogramma verbindt WG Kunst met de andere bewoners van het Wilhelmina Gasthuisterrein, dat aanvoelt als een dorp binnen de stad. Vooral in en rond de Kinderboekenweek wordt veel georganiseerd. Niet gek dus dat Zilver werk bevat van opvallend veel kunstenaars die hun sporen hebben verdiend als illustrator van kinderboeken. Bijvoorbeeld van Sylvia Weve, een van de Gouden Penseelwinnaars op de tentoonstelling. The Tjong Khing, hier aanwezig met een aquarel van een zeemeermin en een rob, is een erkende grootheid en hetzelfde geldt voor de lekker expressionistisch werkende Harrie Geelen.

Fantasierijk straatorkest

De laatste jaren werkt WG Kunst veel met striptekenaars en cartoonisten. Wasco is een van hen. Hij maakte voor Zilver een kubistische kip van witgeschilderde latjes. Recht daartegenover staan twee schoenen van Femke van Heerikhuizen met daaronder een blaasbalg en een harmonica, instrumentarium voor een fantasierijk straatorkest.

Een deel van de getoonde werken dateert uit 2013-2014. In die jaren besloot WG Kunst een kleine verzameling aan te leggen om in bruikleen te geven aan donateurs. Omdat de opslagcapaciteit beperkt is, gaat die collectie nu in de verkoop. Maar niet zonder de betreffende kunstenaars te vragen er een nieuw werk bij te maken. Erg geslaagd zijn de twee doeken van Beth Namenwirth. Haar oude werk toont een rood interieur met twee hondjes, in het nieuwe is nog één dier over en is een schilderij van de wand gehaald en naast de bank geplaatst.

De jubileumtentoonstelling wordt 18 juni opgevolgd door Binnenstebuiten, dat plaatsvindt in de vijftig gele kijkkastjes die WG Kunst tijdens de coronaperiode over het hele terrein heeft geplaatst. Een week later opent in de binnenruimte Futuro, waarmee expliciet de deur wordt opengezet voor een nieuwe generatie kunstenaars. Want WG Kunst wil over 25 jaar wéér een jubileum kunnen vieren.

Zilver

WG Kunst
Marius van Bouwdijk Bastiaansestraat 28