PlusCabaretrecensie

Het cabaret van De Gestampte Meisjes gaat van influencers tot prestatiedruk, maar blijft soms wat hangen in clichés

Lext Nevel is een flitsende voorstelling met veel fysiek cabaret. Over het thema prestatiedruk heeft trio De Gestampte Meisjes inhoudelijk echter weinig te melden.

Mike Peek
In Lext Nevel onderzoeken De Gestampte Meisjes de prestatiemaatschappij. Beeld Dennis van Tergouw
In Lext Nevel onderzoeken De Gestampte Meisjes de prestatiemaatschappij.Beeld Dennis van Tergouw

Hoe lang kun je een aanstormend cabarettrio blijven, vraagt een van De Gestampte Meisjes zich af. Ze zijn al zeven jaar bezig en wereldfaam is nog ver weg.

Die opmerking komt niet uit de lucht vallen, want Lext Nevel draait om prestatiedruk en (zelf)opgelegde ambities. Wanneer ben je succesvol en wie bepaalt dat?

Verwekkingsverhalen

Esmée van Liere, Thenera van der Pluijm en Ymke van Hoof maken opzwepend, afwisselend cabaret met een satirisch randje. In een moordend tempo zingen ze scherpe liedjes op dikke beats, vertellen ze lollige verwekkingsverhalen (‘Ik was bijna in mijn moeders mond beland’) en spelen ze een prachtige, abstracte act met vliegende rode lampjes.

Het is een vermakelijke show, al blijkt prestatiedruk meer de kapstok waaraan het trio hun sketches ophangt dan een onderwerp waar ze veel over te zeggen hebben. Dat zie je bijvoorbeeld in de scène over een neerslachtige influencer, die snode motieven blijkt te hebben om een huilbui te veinzen. Een leuk idee dat vervolgens helaas in clichés blijft hangen.

Emotionele angel

Daar komt bij dat de dames uitstekende fysieke performers zijn, maar geen geweldige actrices. Hun dialogen klinken uit het hoofd geleerd in plaats van ter plekke bedacht. Dat is jammer, want daardoor missen de wat serieuzere verhalen, zoals Van Lieres in de knop gebroken balletcarrière, vaak een emotionele angel.

Soms lukt het wel. De mooiste monoloog is voor Van Hoof, die sowieso een fijn rustpunt vormt tussen de springerige Van Liere en Van der Pluijm. Stiekem hoeft het van haar helemaal niet, dat presteren. Ze zit het liefst thuis op de bank vogels te vouwen zonder publiek. Geef die meid een stapel papier.

Cabaret

Lext Nevel

Door: De Gestampte Meisjes

Regie: Wimie Wilhelm

Gezien: Kennemer Theater, Beverwijk, 6/5

Te zien: 24 en 25/5 in Theater Bellevue