Grove taal op tv stabiliseert

Vooral BNN heeft zijn leven gebeterd als het om het gebruik van grove taal gaat. Foto ANP Beeld
Vooral BNN heeft zijn leven gebeterd als het om het gebruik van grove taal gaat. Foto ANP

VEENENDAAL - Voor het eerst sinds vijf jaar is op de Nederlandse televisie de hoeveelheid grove taal niet toegenomen. Dat is te danken aan de publieke omroep, want bij de commerciëlen maken ze het juist steeds bonter. Dit blijkt uit de woensdag verschenen Vloekmonitor 2008, die TNS NIPO uitvoerde in opdracht van de Bond tegen het vloeken.

Commerciële zenders zijn nu tweemaal grover dan publieke. Vooral het publieke BNN heeft zijn leven gebeterd. De jongerenomroep heeft het aantal grove woorden vorig jaar gehalveerd van gemiddeld 7,4 naar 3,6 per uur. Koploper is nu de komediezender Comedy Central met 8,6 grove woorden per uur, waaronder 1,6 vloeken. Daarna volgen Veronica (4,9) en BNN (3,6). De top vijf wordt gesloten door MTV (2,3) en VARA (2,1).

De programma's die in allerlei opzichten verbaal het verst gaan, zijn volgens het onderzoek South Park (Comedy Central) en Reaction (TMF). Als het alleen om vloeken gaat, staan Deal Or No Deal (RTL 5) en opnieuw South Park bovenaan. De meeste vloeken worden geregistreerd tijdens series. Wel nam over het algemeen het vloeken iets af en het schelden iets toe.

Volgens eerder onderzoek van TNS NIPO wil driekwart van de kijkers dat grove taal op tv wordt teruggedrongen. (ANP)

Meer over