Google stoot Apple van de troon en is nu weer meest waardevolle merk

Drie jaar lang was Apple het meest waardevolle merk ter wereld, maar de Amerikaanse technologiereus moet de nummer 1 positie nu weer afstaan aan zijn grote concurrent Google. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van marktonderzoeker Millward Brown. Voor Apple was het ook al Google die de lijst aanvoerde (2007-2010).

Thomas van der Kolk
null Beeld afp
Beeld afp

Dat schrijft Forbes. De lijst is gebaseerd op de geschatte waarde van de merknaam van bedrijven. Die van Google steeg in het afgelopen jaar met maar liefst veertig procent naar 115 miljard euro. Apple komt dit jaar uit op 108 miljard euro. De derde plek is voor IBM met een geschatte waarde van 7,4 miljard euro en vierde is Microsoft met 65,8 miljard euro.

Google Glass
De stijgende waarde van Google wordt volgens Millward Brown vooral veroorzaakt door het onderzoek dat het bedrijf doet op het gebied van kunstmatige intelligentie, en door uitvindingen als Google Glass.

Nieuw op de lijst zijn Twitter (met ruim 1 miljard euro op de 71ste plaats) en LinkedIn (met een kleine 900.000.000 euro op de 87ste plaats).

null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over