Plus

'Gesubsidieerde porno': Vieze Film is statement om genre serieuzer te nemen

Met twee drukken op de knop is iedereen in staat de meest expliciete porno te vinden. Filmmaker Vincent Boy Kars (27) onderzoekt in zijn Vieze Film de vraagstukken van zijn generatie rond het genre.

Joep School
Kars over het feit dat hij een serie over porno mocht maken voor de publieke omroep: 'Ik zie het als iets vanzelfsprekends.' Beeld Vieze Film
Kars over het feit dat hij een serie over porno mocht maken voor de publieke omroep: 'Ik zie het als iets vanzelfsprekends.'Beeld Vieze Film

Hij keek in zijn leven ongeveer 15.000 pornofilmpjes. En dat is een zuinige schatting, zegt filmmaker Vincent Boy Kars. "Ik kijk het vanaf mijn elfde, toen internet in mijn leven kwam. Duizend filmpjes per jaar is een realistische schatting. Drie, vier keer per week kijken en zo'n vijf filmpjes per sessie. Dan tikt het aan."

Kars maakte voor de VPRO de serie Vieze Film, waarin hij drie jonge filmmakers de opdracht geeft een pornofilm te maken en hen volgt in het maakproces. Waarom die vorm? "Als je iets moet maken, wil je altijd iets doen waar je achter staat. Elke keuze die je maakt, zegt ook iets over wie jij bent. Die vraagstukken zijn ongelooflijk interessant."

En dus ziet de kijker in aflevering één, die vanavond op NPO 3 wordt uitgezonden, maker Angelo Raaijmakers worstelen met het scenario van zijn pornofilm. 'Ik ben nu bij de standjes, maar ik heb alleen nog maar 'zoenen',' zegt hij enigszins beteuterd.

Later legt Raaijmakers uit hoe hij op een respectvolle manier porno probeert te maken en belt hij een geluidsman met het ongebruikelijke verzoek of hij niet altijd al eens een pornofilm heeft willen 'hengelen'.

Kars werpt met zijn serie onder meer de vraag op of het eigenlijk wel problematisch is dat de meeste mensen van zijn generatie al heel veel porno hebben gezien voordat ze voor het eerst seks hebben met iemand.

Er valt ook ontzettend veel van te leren, zegt hij. "Het is complex. Porno heeft mij zekerder van mijn zaak gemaakt. Nadelig is dat je ontmaagding misschien minder puur is. Je hebt al honderden keren porno gezien, met perfecte lichamen, grote geslachtsdelen en perfecte prestaties, en ziet jezelf ineens in zo'n omgeving - alsof je in een pornofilm zit. Hoe ga je in godsnaam aan het bekende beeld voldoen?"

Zelf praat Kars met dezelfde eenvoud over seks en porno als over het weer. Eerder maakte hij een film over twee meisjes die bij de sekslijn gingen werken en voor zijn afstudeerfilm volgde hij ook al twee bevriende makers die bezig waren met een pornofilm.

Gesubsidieerde porno
De titel van zijn serie beantwoordt aan het stigma dat er desondanks nog op ligt. "Omdat porno nog steeds in de taboesfeer zit, heb je het idee dat je met iets fouts bezig bent als je het kijkt. Je denkt soms toch: waarom heb ik dit nodig? Waarom kijk ik deze extreme dingen? Vies is soms gewoon lekker. Als de gêne eraf is, heeft iedereen er heel veel vragen bij."

Zijn Vieze Film is ook een statement om porno als genre serieuzer te nemen. "Zodat de kwaliteit kan verbeteren. Je hebt twee soorten porno: de ik-wil-even-snel-klaarkomen-fast-foodporno, maar soms zoek ik naar iets interessants, zodat ik iets kan afkijken of mezelf kan verrijken. Van die tweede soort is er niet genoeg."

Dat de VPRO als publieke omroep porno ging produceren, maakte bij de bekendmaking van Vieze Film al wat los in de media.

Kars: "Gesubsidieerde porno, ja. Er worden ook miljoenen belastinggeld gestoken in romantische komedies. Waarom niet in porno? Je kan niet ontkennen dat er vraag naar is, en daarbij kan het iets vertellen over onze seksualiteit. Ik zie het als iets vanzelfsprekends dat daar ruimte voor is."

Ironisch
Kars gaf de jonge filmmakers - naast Raaijmakers Ari Deelder en Robin Vogel - een duidelijke opdracht, maar bemoeide zich niet met de invulling van de pornofilms.

"De serie is daarmee een menging van documentaire, reality-tv en een beetje fictie geworden. Als documentairemaker ben je altijd een beetje op zoek naar controle, maar je wil het ook laten gebeuren. Vroeger keek ik heel veel naar Big Brother, daar zag je dat ook."

De films van de makers zijn na de afleveringen ook daadwerkelijk te bekijken op de site van de VPRO. Na 22.00 uur, dat wel. "Eigenlijk heel ironisch," zegt Kars.

"Heel Nederland, van jong tot oud, kan 24 uur per dag de meest expliciete seks vinden met twee drukken op de knop. Nu doet een publieke omroep op inhoudelijke wijze onderzoek naar het genre en het resultaat wordt dan toch een soort van stiekem, 's avonds in het donker, vertoond. Dan blijft het een taboe. Dat vind ik heel gek."

Vieze Film, donderdagavond, volgende week donderdag en de donderdag daarna, 22.00 uur, NPO 3.

Publieke omroep: ­podium voor porno

"Porno, het is veelbekeken, maar weinig besproken. Tegelijkertijd is porno alomtegenwoordig in onze samenleving," zegt Stan van Engelen, tv-hoofdredacteur VPRO.

"Het valt niet te ontkennen dat het een rol speelt bij de ontwikkeling van het beeld van seksualiteit. De serie kijkt op een eerlijke manier naar het maken van porno en stimuleert het gesprek erover. Toen de makers ook nog met deze originele vorm kwamen, wilden we dat graag een podium geven."

Na een gesprek met de zendermanager van NPO 3 werd besloten de serie op tv uit te zenden en de pornofilms alleen online te vertonen. "Dat is in goed overleg gegaan. Dat de serie en de pornofilms pas na 22.00 uur te bekijken zijn, ligt vast in de regels van de Kijkwijzer. Daar hebben we geen invloed op."

Meer over