PlusGalerierecensie

Gareth Nyandoro laat Zimbabwaanse ongelijkheid zien in fluwelige lijnen

Gareth Nyandoro laat zich inspireren door het veranderende gezicht van Harare. Voor zijn werken op papier hanteerde hij een door hemzelf ontwikkelde techniek.

Kees Keijer
‘Good Neighbour’, 2021, 62 x 60,5 cm Beeld Gareth Nyandoro
‘Good Neighbour’, 2021, 62 x 60,5 cmBeeld Gareth Nyandoro

Gareth Nyandoro (1982) staat bekend om zijn grote werken op papier, die aan de muur hangen maar zich ook uitstrekken over de vloer, waardoor ruimtelijke installaties ontstaan. Nyandoro’s werk is stevig geworteld in het dagelijks leven van Harare, waar hij woont en werkt. Hij verkent het dagelijkse leven op straat van de Zimbabwaanse hoofdstad.

Zijn werk laat vanaf het begin een fascinatie met handel zien. Hoe mensen hun stalletjes met fietsen, schoenen en kleding ordenen, de interactie tussen handelaren en kopers, hoe ze tot een deal komen. Acht jaar geleden verbleef Nyandoro in Amsterdam als resident aan de Rijksakademie en toen maakte hij onder andere kunstwerken die verwijzen naar straatverkopers in Harare. Die stallen hun waar uit op kleedjes, waar Nyandoro op reageerde door nagemaakte lolly’s en fruit op een getekend kleed te presenteren. Wat ook weer een sociaal commentaar was, omdat straatverkopen in de Zimbabwaanse hoofdstad illegaal is. De handelaren moeten hun spullen snel kunnen inpakken om te vluchten als de politie komt.

Ongebruikelijke techniek

Bij Althuis Hofland hangt nu een aantal kleinere werken van Gareth Nyandoro. Ze gaan ook over Harare en dan vooral over het veranderende gezicht van de stad. De tekeningen laten twee soorten woningen zien. Een herhalend patroon van donkere, bijna identieke hutjes wordt afgewisseld met witte, vrijstaande huizen met schuine daken. Ook vrijwel identiek, maar toch een stuk aangenamer. Soms heeft Nyandoro grote huizen met dubbele garage in een gated community in beeld gebracht. Meestal zijn het vooraanzichten, maar er zitten ook een paar doorsnedes en plattegronden bij. In Good Neighbour is een trotse man zelfbewust voor zijn nieuwe huis afgebeeld.

Nyandoro hanteert een ongebruikelijke techniek, die hij zelf ontwikkeld heeft en die gebaseerd is op zijn opleiding in de grafische technieken. Hij noemt het ‘kucheka cheka’, wat in het Shona verwijst naar knippen of snijden. Bij die techniek komt het aan op millimeterwerk, maar tegelijk zijn de werken op een stoere manier in elkaar geknutseld. De bladen papier zijn bijvoorbeeld achteloos op multiplex geplakt, dat vervolgens met zwarte schroeven is vastgezet.

Van een afstandje lijken de werken op papier een beetje op etsen. Maar de draderige lijnen zijn niet ontstaan door een druktechniek, maar door een blad te bewerken met mesjes, waardoor een patroon van parallelle krasjes ontstaat. Die zijn vervolgens met inkt bewerkt. Door de bovenste laag van het papier daarna met tape weg te halen, ontstaat een rafelig oppervlak. De inkt is achtergebleven in de inkepingen in het papier en heeft zich daar vastgezogen. Zo komt de hele voorstelling tot leven door onregelmatige, fluwelige lijnen.

Elonet Flats Ruwa (2021). Beeld Gareth Nyandoro
Elonet Flats Ruwa (2021).Beeld Gareth Nyandoro

Suburban Bliss

Door Gareth Nyandoro
Waar Althuis Hofland Fine Arts, Hazenstraat 11
Te zien t/m 15-1

Meer over