Futur Drei is een fantasierijk en dartel speelfilmdebuut

De 28-jarige regisseur Faraz Shariat creëert vanuit zijn eigen leven een overrompelend regiedebuut over een queer tweedegeneratiemigrant in Duitsland.

Joost Broeren-Huitenga

Benny Radjaipour in 'Futur Drei'. Beeld
Benny Radjaipour in 'Futur Drei'.

“Wij zijn de toekomst!” Banafshe zegt het twee keer, tegen het einde van Futur drei, het overrompelende regiedebuut van Faraz Shariat. De eerste keer roept ze het vol overtuiging tegen Parvis en Amon, de tweede keer zegt ze het zacht en vertwijfeld.

Maar of Banafshe het zelf nou gelooft of niet, de film die Shariat om dit drietal heen bouwde gelooft het in ieder geval wél. Shariat nam zijn eigen leven als startpunt voor dit overtuigende speelfilmdebuut. Net als hoofdpersoon Parvis werd hij als jonge man opgepakt voor winkeldiefstal en veroordeeld tot sociaal werk. Zo kwam hij terecht in een opvanghuis voor asielzoekers, waar hij als Farsi-tolk werd ingezet. Parvis ontmoet er de onbezonnen Banafshe en haar introverte broer Amon; tussen de twee jongens ontstaat direct spanning.

Net als Shariat zelf is Parvis bovendien queer, en geboren in Duitsland als kind van Iraanse immigranten – de ouders van de regisseur spelen zelfs de ouders van Parvis in de film. Futur drei opent met homevideobeelden van de regisseur zelf, die als jongetje playbackt terwijl hij is verkleed als het Japanse animepersonage Sailor Moon. Het benadrukt een gevoel dat de film toch al uitstraalt: we kijken naar echt geleefde levens.

Eenzelfde Sailor Moonkostuum draagt de volwassen Parvis later in de film ook, in een van de vele fantasierijke momenten waarmee Shariat zijn film juist ook loszingt van de beperkingen van het realisme. Daarmee staat de 28-jarige Shariat in een generatie opkomende filmmakers – zie deze week ook het Iraanse Hit the Road, of in Nederland makers als Ena Sendijarevic en Sam de Jong. Net als zij weet Shariat in Futur drei zijn uit het leven gegrepen verhaal te verpakken in dartele, stijlvolle cinema.

Futur drei

Regie Faraz Shariat
Met Benny Radjaipour, Banafshe Hourmazdi, Eidin Jalali