PlusFilmrecensie

Filmmaker Diego Gutiérrez verloor zijn moeder én zijn beste vriend, en legde het vast

Wanneer blijkt dat zijn moeder én zijn beste vriend niet lang meer te leven hebben, besluit filmmaker Diego Gutiérrez hen te filmen. The Mirror and the Window is een integer document waarin twee mensen in het zicht van de dood terugblikken op hun leven.

Elise van Dam
In de documentaire The Mirror and the Window van de Mexicaans-Nederlandse filmmaker Diego Gutiérrez hangt de dood als een wrede belofte boven de film. Beeld Filmdepot
In de documentaire The Mirror and the Window van de Mexicaans-Nederlandse filmmaker Diego Gutiérrez hangt de dood als een wrede belofte boven de film.Beeld Filmdepot

Aan het begin van The Mirror and the Window wordt het principe van Tsjechovs geweer uitgelegd. Toon je in de eerste akte een geweer, dan moet dat geweer in een latere akte afgaan. Het is een belofte die moet worden ingelost.

In deze documentaire van de Mexicaans-Nederlandse filmmaker Diego Gutiérrez hangt de dood als een wrede belofte boven de film. Binnen een tijdsbestek van twee maanden krijgt zijn moeder Gina Coppe een hersenbloeding en blijkt Gutiérrez’ beste vriend Danniel Danniel kanker te hebben. In het zicht van hun einde vragen beiden, afzonderlijk van elkaar, aan Gutiérrez om hen te filmen.

“Ik heb het gevoel dat ik twee uitdovende kaarsen film,” mijmert die in de voice-over. De opzet van de film is eenvoudig en intiem, hij laat de twee simpelweg aan het woord in hun eigen omgeving. Zijn moeder vanuit een appartement in Mexico, waar ze uit het raam kijkt naar het leven dat op straat voorbijtrekt, zijn beste vriend in een leeg Amsterdams restaurant.

Gutiérrez wisselt die scènes af met beelden van ijsbergen, die schijnbaar ongenaakbare reuzen die stiekem juist constant in beweging zijn, misschien wel aan het smelten om dan plots op te lossen in de stroming. Wellicht is dat ook wel hoe Gutiérrez naar deze twee mensen kijkt, als rotsvaste waarden in zijn leven van wie je denkt dat ze er altijd zullen zijn, maar die dan plotseling toch fragiel blijken te zijn.

Terwijl Gutiérrez’ moeder vrijuit associeert over piramides, minnaars en de reflectie van een zonsondergang, weegt Danniel elke gedachte op een goudschaaltje. Hij is een man die zijn gevoelens steeds toetst aan zijn ratio, twijfelend of zijn woorden wel de juiste betekenis hebben en hoe ze zullen overkomen. “Ik wil niet pretentieus klinken,” benadrukt hij herhaaldelijk.

In het zicht van de dood kijken Gina en Danniel om naar het leven dat achter hen ligt. Alsof ze het nog even in hun handen willen houden, van alle kanten bekijken, voordat ze het onherroepelijk moeten loslaten.

The Mirror and the Window

Regie Diego Gutiérrez
Te zien in De Balie, Het Ketelhuis en via Picl

Meer over