PlusGalerierecensie

Een zomers dubbelspel tussen ratio en emotie

Edo Dijksterhuis
In A Summer Symbiosis bij Galerie Bart hebben expressie, emoties en het onvolmaakte de overhand. Beeld David Meulenbeld
In A Summer Symbiosis bij Galerie Bart hebben expressie, emoties en het onvolmaakte de overhand.Beeld David Meulenbeld

De zomertentoonstelling van Galerie Bart ziet eruit als de optelsom van twee hersenhelften. De ene helft is verstandelijk, rationeel, abstraherend en misschien een tikje afstandelijk. De andere is emotioneel, warmbloedig en persoonlijk.

Tot het eerste kamp behoort het werk van Alexandra Hunt en Kuno Gommers. Hunt is de academische intellectueel onder de exposanten, totale bèta op het nerdy af. De twee series sculpturen die zij toont zijn geïnspireerd door kwantummechanica en de atoomtheorie van de Britse scheikundige John Dalton. Het zijn driehoeken die als een soort zeil of vlieger op een stalen staaf staan en ronde schijven die draaien om een as.

Ook Kuno Gommers werkt met geometrische vormen. Hij schildert ze op de wanden en het plafond van zijn atelier – telkens in dezelfde hoek en in heldere, contrasterende kleuren. Aan zo’n patroon van vlakken en banen voegt hij met karton of hout driedimensionale elementen toe. Maar op de foto die hij er vervolgens van maakt, is onmogelijk te bepalen waar een vlak op de muur geschilderd is en waar het uitsteekt. Het is geen trompe-l’oeil, of niet helemaal, maar ergens worden je ogen toch bedrogen.

Veelkoppige slangen

Tegenover deze uitdagers van de cognitieve vermogens staan twee apologeten van de associatieve creativiteit: Esmay Groot Koerkamp en Adonis Stoantzikis. De eerste vermengt portetten van zwarte mannen met West-Afrikaanse patronen, commerciële logo’s, Bijbelse symboliek en mode. Haar inhoudelijke breedte wordt geëvenaard door de uitwerking. Groot Koerkamp maakt animatiefilms, keramische beelden en zelfs rollen behang, maar als tekenaar is ze het meest overtuigend. Slangen en Essies is bijvoorbeeld een superkrachtig werk waarin een groot gezicht schuilgaat achter een woud van bloemen en veelkoppige slangen terwijl kleine, kwetsbare figuren naakt op de voorgrond zitten.

Adonis Stoantzikis schildert ook figuren maar dat zijn meer suggesties van personen dan echte individuen. Ze zijn te vergelijken met locaties die om veiligheidsredenen in Google Maps zijn geblurd. In Stoantzikis’ werken vermoed je een meisje op het strand of een jongen aan de rand van een zwembad, maar op de plaats van hun lijf en gezicht staat een kluwen kleurstrepen – bewegingen zonder substantie. Het is Stoantzikis’ weergave van de Griekse nationale gemoedstoestand na de kredietcrisis die naadloos overliep in de coronacrisis. De herinnering aan betere tijden is vervaagt, net als de mensen van toen.

Hoe verschillend de werken in deze tentoonstelling ook zijn, ze houden elkaar goed in evenwicht. De tentoonstellingstitel, A Summer Symbiosis, is dus goed gekozen. Maar uiteindelijk hebben expressie, emotie en het onvolmaakte toch de overhand. Hunts technisch ogende sculpturen staan op voetjes van ruw, brokkelig beton. En op de voorgrond van Gommers’ composities onttrekken spetters verf zich aan de geometrie.

A Summer Symbiosis

Waar Galerie Bart, Elandsgracht 16
Te zien T/m 21 augustus

Meer over