Plus

Ed Wubbe: 'De dansers verwachten dat ik jong van geest ben'

Als artistiek leider van het Scapino Ballet Rotterdam wordt hij al jaren bejubeld. Ook Scala, nu te zien, is weer spectaculair. Choreograaf Ed Wubbe leeft voor de moderne dans. 'Maar thuis word ik weleens teruggefloten.'

Anton Slotboom
'Er was in Rotterdam behoefte aan een modern dansgezelschap.' Beeld Jan de Groen
'Er was in Rotterdam behoefte aan een modern dansgezelschap.'Beeld Jan de Groen

Ed Wubbe grijpt naar zijn mobiele telefoon. Hij wil iets laten zien op YouTube. Het is een filmpje van een stokoud Italiaans nummer dat hij in de voorstelling Scala heeft gestopt. "Dit is toch geweldig? Man, dit is zó'n mooie vondst."

De passie spat ervan af. De artistiek leider van het Rotterdamse dansgezelschap Scapino Ballet, in zijn loopbaan al veelvuldig bekroond, zit zichtbaar goed in zijn vel. Onlangs ging Scala in première. Geheel in de traditie van het Scapino is ook dit een specta­culaire voorstelling, compleet met orkest, operazangers, peperdure kostuums en een chic decor.

Het moet Wubbe (Amsterdam, 1957) veel werk hebben gekost om dit te bedenken. "De ideeën voor zo'n voorstelling komen op de gekste momenten bij me op," vertelt hij vlak voor een repetitie. "Als ik thuis sta af te wassen bijvoorbeeld, of als ik in bed lig. Vroeger had ik zelfs een blocnote naast mijn bed liggen. Als ik dan een idee had, schreef ik het gelijk op. Maar dat doe ik niet meer, mijn vrouw werd er gek van. Ze is daar terecht fel op."

"Thuis word ik ook weleens teruggefloten. Nu even tijd voor ons. De verhouding tussen gezin en werk staat soms onder druk, maar het lukt me allemaal steeds beter. Ik heb een dochter van 7 jaar, ze zit in groep 4. We doen veel samen. Naar de film, naar het theater, naar het museum."

De voortekenen voor Scala zijn goed, vertelt Wubbe. Opnieuw lijken duizenden liefhebbers de weg naar de theaters te vinden. Opnieuw ook lijken veel bezoekers die normaal niet naar dansvoorstellingen gaan, interesse te tonen. Van die gedachte krijgt Wubbe energie.

"Ik wil voorstellingen maken die een breed publiek aanspreken. Het heeft voor ons helemaal geen zin om voorstellingen te maken waar vijftig man per avond op afkomen. Onze bezoekers moeten beloond worden omdat ze de tram hebben gepakt, of de fiets. Ik wil dat de mensen bij ons iets bijzonders meemaken. Dat is essentieel."

Scala markeert het slot van uw jubileumjaar. U bent nu 25 jaar artistiek leider.
"2017 was inderdaad het jaar van mijn jubi­leum. Als het aan mij lag was dat onopgemerkt voorbijgegaan, maar de mensen om mij heen wilden er toch graag iets aan doen. Achteraf vind ik dat wel leuk, al was het maar om mezelf weer eens te realiseren hoe lang we eigenlijk al in Rotterdam bezig zijn. Want mijn jubileum is gekoppeld aan onze komst naar de stad. Dat is ook 25 jaar geleden."

Scapino Ballet verhuisde toen van Amsterdam naar Rotterdam. Dat weten veel mensen niet meer.
"Ik denk dat veel mensen er inderdaad van uitgaan dat we altijd een Rotterdams gezelschap zijn geweest. Maar oorspronkelijk komen we uit Amsterdam. Onze komst naar Rotterdam viel samen met de nieuwe Rotterdamse Schouwburg. Er was hier behoefte aan een modern dansgezelschap, het klikte tussen ons en de stad."

"Toen we dus naar Rotterdam kwamen, hebben we een nieuwe jas aangetrokken. Scapino werd een gezelschap met een hedendaags repertoire, dat bij het nieuwe gebouw paste, bij de vernieuwing van de stad, bij de daadkracht van Rotterdam, bij het DNA van deze plek."

U woonde zelf al wel in Rotterdam?
"Ja. Ik was destijds een forens, want ik werkte in Amsterdam en woonde hier in Rotterdam. De verhuizing van Scapino was ook voor mijzelf geweldig. Alles viel helemaal op zijn plek. Ik was nog vrij jong, 34 jaar, om artistiek leider te worden."

Veel mensen kennen uw naam, maar u kunt vast nog over straat. U bent eigenlijk een onbekende bekende Nederlander.
"Mensen kennen mijn naam wel, maar niet mijn gezicht. Ik word weleens herkend op straat hoor, maar alleen door mensen die regelmatig naar onze voorstellingen komen. Jan Kooijman, die ook bij Scapino heeft gewerkt, kan op zaterdagen écht niet naar de Koopgoot. Dat kan ik gelukkig wel."

Terwijl u toch ook vaak op tv was.
"Ja. Ik heb als choreograaf meegedaan aan So You Think You Can Dance. Een keer of vijf. Televisie heeft een enorme impact, opeens werd ik wél herkend. Dat vond ik wel leuk. Maar het was toch vooral goed voor Scapino, want wij maken voorstellingen voor een groot publiek."

Wat houdt u scherp?
"Ik heb het voorrecht om met jonge mensen te werken. Zij houden me wakker. Scapino is een vitale, energieke omgeving. Ik begon op mijn 34ste, het leeftijdsverschil tussen mij en de dansers was toen niet zo groot. Dat is nu wel
anders, maar dat vinden de dansers gelukkig niet erg."

"Zolang zij maar het gevoel hebben dat ik ze als maker uitdaag, dat ik met ideeën kom die van deze tijd zijn. Dat is de voorwaarde, denk ik. De dansers verwachten van me dat ik jong van geest ben."

Tournee Scala t/m 25 maart, waarvan 11 t/13 januari in Amsterdam. Speellijst: scapinoballet.nl

Meer over