PlusFilmrecensie

Dwelling in the Fuchun Mountains: hoe een Chinese familie wordt meegesleept door de geschiedenis

Het meesterlijke debuut Dwelling in the Fuchun Mountains leent de titel en visuele aanpak van een eeuwenoude handrolschildering voor een scherp portret van hedendaags China.

Joost Broeren-Huitenga
De film ‘Dwelling in the Fuchun Mountains’ portretteert het verloop van vier seizoenen in het landschap van de streek Fuyang. Beeld
De film ‘Dwelling in the Fuchun Mountains’ portretteert het verloop van vier seizoenen in het landschap van de streek Fuyang.

‘De eend weet als eerste wanneer het rivierwater in de lente warmer wordt.’ Die oude Chinese spreuk haalt regisseur Gu Xiaogang aan in de titel van zijn speelfilmdebuut Chunjiang shuinuan, dat letterlijk ‘warm rivierwater in de lente’ betekent.

Voor de internationale markt kreeg Gu’s familiekroniek de titel Dwelling in the Fuchun Mountains mee. Het is een verwijzing naar een landschapsschildering uit ongeveer 1350, een meterslange handrol door kunstenaar Huang Gongwang. De schildering, en het genre van de shan shui (‘bergen en rivieren’) waartoe het behoort, wordt ook in de film aangehaald. Het is op meerdere niveaus een treffende vergelijking.

Net als de schildering portretteert Dwelling in the Fuchun Mountains het verloop van vier seizoenen in het landschap van de streek Fuyang, al ligt dat er inmiddels beduidend anders bij. De bomen die Huang in de 14de eeuw afbeeldde staan er hier en daar nog wel, en de rivier stroomt er nog altijd loom doorheen, maar de horizon wordt inmiddels bepaald door bouwkranen.

Intussen lijkt elk gesprek binnen de familie Yu, die in de film centraal staat, over geld te gaan. De film opent op het 70ste verjaardagsfeest van de matriarch (Du Hongjun). Met vaardige hand introduceert Gu hier de hoofdrolspelers – de vier volwassen zonen van de jarige, hun echtgenotes en kinderen – voordat moeder een beroerte krijgt. Zo begint een jaar waarin de zonen jongleren met hun zieke moeder, terwijl zich ook allerlei andere familieperikelen ontvouwen.

Van die zeer alledaagse verwikkelingen weet Gu – een autodidact – hogere filmkunst te maken door zijn bedachtzame en poëtische beeldvoering. Herhaaldelijk komen lang aangehouden zijwaartse camerabewegingen terug, shots waarin de personages zich door het landschap bewegen. Het is een bewegende variant van die eeuwenoude handrollen, maar ook een sterke verbeelding van hoe deze familie wordt meegesleept door de grotere geschiedenis.

Dwelling in the Fuchun Mountains

Regie Gu Xiaogang
Met Du Hongjun, Qian Youfa, Sun Zhangwei
Te zien in Eye

Meer over