PlusFilmrecensie

Documentaire The Quest for Tonewood: wat is belangrijker, de zeldzame boom of de ideale viool?

Roosje van der Kamp
null Beeld

Wat maakt vioolmuziek goed? Op de eerste plaats natuurlijk een goede violist. Een kenner denkt misschien ook aan het instrument, dat van goede kwaliteit moet zijn, en aan de maker, die kundig moet zijn. Maar aan het hout?

Toch is het volgens instrumentenmaker Gaspar Borchardt niet alleen belangrijk welke boom wordt gekapt, maar ook wanneer en door wie. In de wat klungelige opening van de verder strakke documentaire The Quest for Tonewood vertelt een voice-over over het bestaan van klankhout – het hout van een gevlamde esdoorn, een boomsoort die voor de beste violen zou zorgen, maar inmiddels als uitgestorven wordt beschouwd.

De filmische documentaire por­tretteert een ongelooflijk verhaal in prachtige beelden, begeleid door ­muziek van de Nederlandse violist Janine Jansen, voor wie Borchardt een viool uit het mythische klankhout wil maken.

Verwacht niet dat het uitleg geeft over het maakproces van een viool. Want The Quest for ­Tonewood is, zoals de titel belooft, bovenal een queeste. Eentje met een bijna onmogelijke taak, die zich ­afspeelt aan het randje van de onderwereld. Door bergen, sneeuw en ­mijnenvelden. Met dieven, hout­handelaren en mannetjes met vage connecties. “Elke keer dat ik een stap zet, lijkt het doel verder weg,” verzucht Borchardt na een aantal jaren zoeken.

Zoals het een echte queeste betaamt, is deze zoektocht naar de juiste boom tegelijkertijd een persoonlijk dilemma. Borchardt zoekt een stokoude boom, die eeuwenlang gezond is gebleven en al die jaren evenredig is gegroeid, om hem vervolgens te doden. Als hij de perfecte boom tegenkomt, kan hij hem dan wel kappen?

Borchardt vergelijkt zichzelf met een jager die een eenhoorn zoekt. Als de jager dit mythische beest straks ­tegenkomt: kan hij hem dan wel neerschieten?

The Quest for Tonewood

Regie Hans Lukas Hansen
Te zien in Cinecenter, Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis

Meer over