Desperado door Suburbia: stevig compensatiegedrag in de mancave

Hans Smit
Harrie (Iwan Walhain), Bert (Fahd Larhzaoui), Leo (Ali Ben Horsting) en Robin (Titus Boonstra) als de vier 'cowboys' in Desperado. Beeld Bart Grietens
Harrie (Iwan Walhain), Bert (Fahd Larhzaoui), Leo (Ali Ben Horsting) en Robin (Titus Boonstra) als de vier 'cowboys' in Desperado.Beeld Bart Grietens

Een Marlborotas. Een van de personages uit de voorstelling Desperado van Theatergroep Suburbia kleedt zich tegen het einde om en heeft zijn stoere cowboyoutfit opgeborgen in een schoudertas van het merk met het cowboyimago. In zijn windjack gaat deze Harrie terug naar de sleur van alledag. Op de fiets, kinderzitje achterop. Het is een mooi detail uit voorstelling die Suburbia deze zomer speelt in het buitengebied van Almere.

Schrijnende dialogen

Het vermaarde duo Ton Kas en ­Willem de Wolf schreef Desperado in 1995 en speelde het destijds zelf, met Jim van der Woude en René van ’t Hof. Sterke oerbezetting voor het ­verhaal van vier vrienden die elke zaterdag samenkomen in hun mancave. Ze verkleden zich als cowboy en wanen zich even helden uit het Wilde Westen. Uit hun droogkomische maar ook schrijnende dialogen blijkt dat het stevig compensatiegedrag is voor een sukkelig bestaan de rest van de week. Gefrustreerd zijn ze, in werk en in de liefde. Het ‘dan zeg ik: ‘waar zijn we nou mee bezig?” ligt ze op de lippen bestorven.

Geweldig gecomponeerd. De vier acteurs in Almere kunnen er ook ­prima mee uit de voeten, al moesten ze even op stoom komen. Harrie (Iwan Walhain), Bert (Fahd Larhzaoui), Leo (Ali Ben Horsting) en Robin (Titus Boonstra) hebben elk van regisseur Albert Lubbers voldoende eigen kleur meegekregen.

Linedance

De linedanceact en geplaybackt Desperado die hij toevoegde, voelen wat overbodig. Laat de vier maar praten op en rond die verschoten Chesterfield, onder de neonreclame voor route 66, met die koelkast die een countryliedje laat horen als je er bier uithaalt (functioneel lullig decor van Neal Groot). Dit hier is hun reddingsboei. Samen houden ze de illusie van vriendschap in stand. Wat moet je anders. Dat besef maakt Desperado vermakelijk én ontroerend.

Theater

Desperado
Door Suburbia