PlusOnbewoond eiland

De vier favoriete platen van artistiek leider Kees Vlaardingerbroek: ‘Het is een werk van verbijsterende schoonheid’

Als Kees Vlaardingerbroek (59), artistiek leider van de NTR ZaterdagMatinee, naar een onbewoond eiland wordt verbannen, neemt hij deze vier platen mee:

Erik Voermans
Kees Vlaardingerbroek Beeld Simon van Boxtel
Kees VlaardingerbroekBeeld Simon van Boxtel

1. Jacob Obrecht - Salve Regina

“Er zijn muziekstukken die zo goed zijn, dat je alleen maar wil roepen: stop de tijd, dit wordt nooit meer overtroffen! Het zesstemmige Salve Regina, gezongen door de Oxford Camerata onder Jeremy Summerly, van de 15de-eeuwse Nederlander Obrecht is zo’n stuk. De ‘unendliche Melodie’ van deze hartstochtelijke lofzang op de maagd Maria laat je net zo verrukt achter als Wagners Tristan und Isolde. Maar Obrecht heeft daar maar iets meer dan twaalf minuten voor nodig.”

2. Antonio Vivaldi - Stabat Mater

“Countertenor James Bowman en het Engelse barokorkest The Academy of Ancient Music laten onder leiding van de helaas te vroeg overleden klavecinist en dirigent Christopher Hogwood horen hoe diep melancholisch de muziek van de vaak zo manische Vivaldi kan zijn. Wat betreft expressie en muzikaliteit is dit nooit meer overtroffen.”

3. Anton Bruckner - Nulde symfonie

“De muziekgeschiedenis is vol mysteries. Wat bracht Bruckner ertoe de betoverende symfonie die hij na de Eerste symfonie schreef ‘ganz nichtig’ te verklaren en dus niet mee te tellen? Bernard Haitink liet zich niet door de componist op het verkeerde been zetten en maakte in 1966 met het Concertgebouworkest een grandioze opname van deze ten onrechte zwaar verwaarloosde symfonie, die bij ons vaak wordt aangeduid als de ‘Nulde’.”

4. Thomas Larcher - My Illness is The Medicine I Need

“De in 1963 geboren Oostenrijkse componist Thomas Larcher schreef in 2002 deze liedcyclus voor sopraan, viool, cello en piano. Het is een werk van verbijsterende schoonheid. Omdat ik elke keer dat ik Thomas sprak mijn grenzeloze bewondering voor dit stuk uitte, gaf hij me het oorspronkelijke handschrift van het werk. Het is het mooiste bezit dat ik in mijn studeerkamer bewaar.”

Meer over