PlusFilmrecensie

De nieuwste Nederlandse coronafilm mist psychologisch inzicht en sensitiviteit

De Nederlandse coronathriller De openbaring wil aandacht vestigen op de urgentie van mentale problematiek, maar gebruikt het stigma van geestesziekten vooral voor oppervlakkige angstzaaierij.

Roosje van der Kamp
Victor Löw in ‘De openbaring’. Beeld
Victor Löw in ‘De openbaring’.

De coronacrisis introduceerde allerlei nieuwe termen, zoals de 1,5 metersamenleving en ‘het nieuwe normaal’. Maar door corona ontstond ook een nieuw filmgenre, ingegeven door zowel de thematische urgentie van de coronacrisis als de restricties die standaard filmmaken onmogelijk maakten.

De coronafilm is daarom meestal ook een quarantainefilm: een aan een kleine locatie gebonden film (vaak in de huiselijke sfeer) met een handvol acteurs.

De openbaring – de nieuwste Nederlandse toevoeging aan het coronafilmgenre – heeft een streepje voor op het gros van de coronafilms omdat de film expliciet iets over de huidige situatie wil zeggen. Dat maakt de film van regisseur Chris W. Mitchell meer dan een onwelkome herinnering aan het ergste van de coronacrisis.

De makers namen, zo valt te lezen op de website van de film, ‘de grote impact op de mentale gezondheid’ als uitgangspunt en maakten een thriller over Jacob (Victor Löw) die ontspoort terwijl hij zijn bejaarde moeder (Leny Breederveld) probeert te beschermen tegen het virus. Maar de film mist psychologisch inzicht en sensitiviteit: De openbaring maakt vooral gebruik van het stigma van geestesziekten om de kijker te verontrusten.

Moordenaar

Jacobs vader was een prijswinnende slager, gespecialiseerd in de kunst van het fileren. Beïnvloed door internetfora raakt Jacob ervan overtuigd dat het coronavirus een dieper virus achterlaat in het lichaam.

Het idee dat complottheorieën kunnen gaan over het niet serieus genoeg nemen van het coronavirus is een interessant uitgangspunt van de film. Maar De openbaring geeft weinig inzicht in Jacobs verlies van grip op de werkelijkheid.

Jacob draagt bijvoorbeeld een mondkapje tijdens het uitbreken van de coronacrisis, iets waar toen nog lacherig over werd gedaan maar wat later overal verplicht werd. Maar hoe verandert hij van een voorzichtige man in een moordenaar? De openbaring wijst naar internetfora en suggereert een verleden van mentale inzinkingen, maar dat is niet genoeg om inzicht te geven in Jacobs ontsporing.

De openbaring

Regie Chris W. Mitchell
Met Victor Löw, Leny Breederveld, Monic Hendrickx, Peter Bolhuis
Te zien op maandag 9 mei in Het Ketelhuis; na afloop Q&A met Victor Löw en Chris Mitchell

Meer over