De kredietcrisis artistiek vertaald (met gratis soep)

AMSTERDAM - Theater Frascati haalt de kredietcrisis in huis. In Frascati WG, op het WG-terrein, staan vanaf vandaag tien avonden in het teken van de economische malaise. Met documentaires, debatten, theater en - voor wie die in deze tijd liever de hand op de knip houdt - gratis soep en brood.

''Dit is volgens mij het eerste project dat inspeelt op de huidige financiële situatie,'' zegt Mark Timmer, artistiek directeur van Frascati. De crisis biedt kunstenaars de mogelijkheid zich uit te spreken over de onderliggende oorzaak van de situatie: hoe wij als mens in de wereld staan. Dat biedt heel interessante uitgangspunten.''
Twee maanden geleden, toen duidelijk werd dat ook Nederland serieus door de kredietcrisis geraakt zou worden, is het idee voor het programma ontstaan.

Kunstenaars, wetenschappers en journalisten zijn benaderd om een stuk te leveren. Timmer: ''Omdat er slechts twee maanden voorbereidingstijd was zijn het soms schetsen of eerste impressies. Dat levert gedurfde resultaten op.''

Volgens Timmer wilden alle benaderde kunstenaars graag (belangeloos) meewerken. ''Iedereen krijgt op zijn eigen manier te maken met de crisis, er zijn veel invalshoeken te bedenken.''

Een voorbeeld hiervan is de voorstelling van Judith Wilske, over kinderen die een eigen bedrijfsplan opstellen.

Timmer: ''Je ziet dat die kinderen heel andere dingen belangrijk vinden dan wij. Ze willen dat hun bedrijf vooral leuk en gezellig is en dat het milieu niet wordt aangetast. Daar kunnen wij volwassenen in deze tijden natuurlijk wel iets van leren.''

Hebben mensen er wel behoefte aan ook in hun vrije tijd met de kredietcrisis geconfronteerd te worden? Timmer: ''Ik denk dat mensen juist nu wel dieper op de problematiek willen ingaan en willen nadenken over de onderliggende oorzaken.''

''Daarom is ons theater ingericht als een denklaboratorium; we hebben het crisiscentrum van Obama als voorbeeld genomen. In een ruimte vol kranten en documentatie worden de voorstellingen opgevoerd en kunnen mensen van gedachten wisselen over de crisis.''

De voorstellingen hebben als doel om te prikkelen, mensen na te laten denken over zichzelf en de samenleving. Maar het mag natuurlijk ook leuk zijn. Timmer: ''We hebben ook de hilarische voorstellingen, van Wunderbaum. In deze voorstelling, Eindhoven de gekste, wordt een asociale familie in de tijd van Pim Fortuyn verbeeld.''

De aftrap van het crisisprogramma, vanavond, is The great public sale, waar kunstenaars 'in een absurde veilingsituatie hun onuitgevoerde maar briljante ideeën kunnen verkopen'.

Morgen geeft Chris Keulemans crisiscollege en is er een debat met Kees Vendrik (Tweede Kamerlid GroenLinks), Willem Middelkoop (ondernemer en tot voor kort financieel journalist) en Egbert Kalse (redacteur economie bij NRC Handelsblad). De opbrengst van het crisisprogramma wordt geïnvesteerd in een nader te bepalen artistiek project. (MARLOU VISSER)

Crisis in Frascati! Tot 28 maart elke woensdag-, donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond in Theater Frascati WG, aan de M.V. B. Bastiaanseweg 54. De toegang is 10 euro.

null Beeld
Meer over